Centralni problem Traktata nije sam svet; VitgenÅ¡tajna viÅ¡e zanima mogućnost njegovog odslikavanja. Zato je pojam slike jedan od kljuÄnih pojmova teksta.
Slika se u Traktatu suprostavlja Äinjenici (stanju stvari, stvarnosti) kao neÅ¡to Å¡to Å¡to Äinjenicu odslikava (predstavlja, prikazuje): „Mi pravimo sebi slike Äinjenica.“(2.1) „Slika predstavlja stanje stvari u logiÄkom prostoru, postojenje i nepostojanje stanja stvari.“ (2.11) „Slika je model stvarnosti.“ (2.12)
Sa druge strane, slika nije samo neÅ¡to Å¡to Äinjenicu odslikava: „Slika je Äinjenica.“ (2.141)
Suprostavljanje slike i Äinjenice ima, dakle, relativan karakter. Slika je i sama Äinjenica i to jedna posebna vrsta Äinjenice.
Å ta je ono Å¡to neku Äinjenicu Äini slikom? „Da bi bila slika, Äinjenica mora imati neÅ¡to zajedniÄko sa odslikanim.“ (2.16) To neÅ¡to zajedniÄko slici i odslikanom jeste njena forma „odslikavanja.
Kao stanje stvari i slika je neÅ¡to složeno i struktuirano. Elementima stanja stvari, predmetima, odgovaraju elementi slike. MeÄ‘usobni odnos elemenata slike Äine njenu strukturu a mogućnosti te strukture njenu formu odslikavanja. To Å¡to se elementi slike meÄ‘usobno odnose na odreÄ‘eni naÄin pokazuje da se tako meÄ‘usobno odnose stvari u stanju stvari.
U odnosu odslikavanja nalaze se dakle dve Äinjenice ( ili stanja stvari) sa identiÄnom strukturom. Pitanje o kriterijumu po kojoj se jedna od dve Äinjenica u odslikavajućem odnosu može karakterisati kao slika a druga kao odslikano VitgenÅ¡tajn direktno ne postavlja. Prema stavu koji kaže da „mi pravimo sebi slike Äinjenica“ (2.1) moglo bi se pretpostaviti da je slika ona od dve Äinjenice u odslikavajućem odnosu koju smo mi napravili.
To uopÅ¡te ne znaÄi da je svaka slika nužno misaona ili jeziÄka slika. ÄŒinjenicu da se dva predmeta (u obiÄnom smislu te reÄi) nalaze u nekom odnosu, možemo prikazati tako da dva druga predmeta dovedemo u neki drugi odnos. Tako Äinjenicu da je putniÄki automobil smrvljen u sudaru sa kamionom možemo prikazati tako da kutiju Å¡ibica koja zastupa kamion stavimo iznad kutije Å¡ibica koja zastupa putniÄki auto.
Moglo bi se Äiniti da ovoj interpretaciji ptotivreÄi VitgenÅ¡tajnova tvrdnja da slika može odslikati stvarnost samo ako ima s ovom zajedniÄku „logiÄku formu, to jest formu stvarnosti“ (2.18).
Prema ovome proizilazi da je logiÄka forma karakteristika svake slike. A po komentaru 2.181 „ako je forma odslikavanja logiÄka forma“ onda se slika zove logiÄka slika“.
Izgleda da VitgenÅ¡tajn mora izvesti zakljuÄak da je svaka slika – logiÄka slika. On ga i izvodi, samo dodaje jedno „i“.
On, naime, kaže da je „svaka slika i logiÄka slika“ (2.182). To drugim reÄima znaÄi da ima slika koje nisu samo logiÄke. Slika, na primer, može biti takoÄ‘e prostorna.
Svaka slika, ne samo logiÄka, ima po VitgenÅ¡tajnu neki smisao. Njen je smisao ono Å¡to ona prikazuje, a u slaganju ili neslaganju njenog smisla sa stvarnošću sastoji se njena istinitost ili lažnost (2.221 i 2.222)
Treba dakle razlikovati smisaonost i istinitost. Slika može biti smisaona, a ne biti istinita. Kako je to moguće? Nije li pojam lažne slike logiÄki protivureÄan?
Lažna slika baÅ¡ zato Å¡to je lažna ne bi smela odslikavati nikakvo postojeće stanje stvari. MeÄ‘utim, ako neÅ¡to ne odslikava, po Äemu je uopÅ¡te slika? VitgenÅ¡tajnov odgovor bio bi verovatno da lažna slika prikazuje jedno nepostojeće, ali moguće stanje stvari. Nasuprot lažnoj slici, istinita slika prikazuje stanje stvari koje je ne samo moguće nego i stvarno.
Iz shvatanja da je slika istinita ili lažna prema tome da li se njen smisao slaže ili ne slaže sa stvarnošću VitgenÅ¡tajn logiÄki izvlaÄi zakljuÄak da se iz same slike ne može otkriti da li je istinita ili lažna, da „nema a priori, istinite slike“, da se istinitost ili lažnost slike može otkriti samo ako je uporedimo sa stvarnošću (2.221 – 2.223)
Gajo Petrović
You must be logged in to post a comment Login