U pravu su oni koji smatraju da je ovaj film jedna od najvernijih ekranizacija nekog književnog dela -pored Mrtvih Džona Hjustona – naroÄito ako se uzme u obzir da je sam Tomas Man dugo vremena utroÅ¡io na pisanju ove novele, izmeÄ‘u ostalog, intezivno prouÄavajuci Geteov stil pisanja. Utoliko je Viskontijev zadatak bio viÅ¡estruko otežan, s obzirom da je jednu stilski savrÅ¡enu novelu trebao da pretoÄi filmskim jezikom u niz oÄaravajucih slika sa manje-viÅ¡e istim uspehom.
Može se reći da je primarna tema filma-novele tragiÄna usamljenost umetnika u realnom svetu i gubitak kreativnih potencijala. AÅ¡enbah, književnik u noveli i kompozitor u filmu – Å¡to je namerna asocijacija na Gustava Malera – jednostavno dolazi u Veneciju da bi, poÅ¡to je kreativno umro, umre i fiziÄki. Susret sa naÅ¡minkanim starcem na parobrodu je anticipacija onog Å¡to se desava pri kraju filma – njegovo Å¡minkanje i ulepÅ¡avanja koje podsećaju na ulepÅ¡avanje mrtvaca. Tako i TaÄ‘a možemo posmatrati kao vesnika sve bliže smrti. U zadnjim scenama dok AÅ¡enbah umire na stolici na plaži, on vidi TaÄ‘a u na obali mora kako ga pokretom ruke kao poziva na put tamo gde su „bledi predeli“ – kao Å¡to bi rekla Margerit Jursenar.
TakoÄ‘e, u filmu je veoma bitan pojam lepote i odnos umetnika i Äoveka prema njoj.  TaÄ‘o je izvanredan primer hermafroditne lepote i stari aristokrata, komunista i homoseksualac Viskonti je utroÅ¡io puno vremena u nalaženju osobe koja će biti na onoj delikatnoj granici kada dete prelazi u mladića. Dodao bih da mi se Äini da ima dosta homoseksualnog u tom opijanju AÅ¡enbaha deÄakovom lepotom i to Äak viÅ¡e u noveli nego u filmu. Danas je u nemaÄkoj i svetskoj javnosti prisutno manje-viÅ¡e nepodeljeno miÅ¡ljenje da je i sam Tomas Man bio prikriveni homoseksualac i da je bavljenje ovom – u to doba – delikatnom temom i (ne)mogućnost prihvatanja tih sklonosti od strane jednog rigidnog graÄ‘anskog druÅ¡tva bilo jedna vrsta otpuÅ¡tanja ventila piÅ¡Äevih osećanja. Smrt umetnika je jedna vrsta preostalog reÅ¡enja primenjenog u noveli i filmu.
Dok je lepota TaÄ‘a optimistiÄna i svevremenska, lepota Venecije je svevremenska i dekadentna. Iz prelepih prizora venecijanskih crkvi, kanala, hotela i trgova dopire zadah truleži graÄ‘anskog sloja u propadanju neposredno pred izbijanje Prvog svetskog rata. Venecija je idealna pozornica za odvijanje jedne antiÄke drame – neminovnom i tragiÄnom susretu starog i novog.
Sam film pripada takozvanoj „dekadentnoj“ fazi Viskontijevog stvaralaÅ¡tva (zajedno sa „Sumrakom bogova“ i „Ludvigom“). Prethodila je karijera u kojoj je Lukino Viskonti dostigao vrhove u neorelistiÄkoj fazi filmom „Zemlja drhti“, u melodramatskoj  filmovima „Roko i njegova braća“ i „Gepard“ i sjajnom ekranizacijom Kamijevog „Stranca“. Posle „Smrti u Veneciji“ sledio je film „Nevino“ a poslednji Viskontijev film „Zatvoreni porodiÄni krug“  je jedna vrsta nastavka i zaokruživanja odnosa AÅ¡enbah – TaÄ‘o, ovaj put kroz likove Berta Lankestera i Helmuta Bergera.
Dirk Bogart je sjajan u svojoj glumi skoro bez reÄi, ali mi se Äini da nedostaje efektnost i dodir sa svim dubinama iskuÅ¡enja koju je imao u prethodnom Viskontijevom filmu „Sumrak bogova“. Ken Rasel je u svom Gustavu Maleru jedan deo posvetio Viskontijevom filmu,  naravno, na jedan specifiÄan kenraselovski naÄin.
Sudbina Gustava AÅ¡enbaha je i sudbina jedne faze evropske i svetske kulture. „Smrt u Veneciji“ je sjajna anticipacija onoga Å¡to se desilo i Å¡to se desava. Znamo ko je AÅ¡enbah ali joÅ¡ uvek nismo sigurni ko je TaÄ‘o.
Boban Savković
You must be logged in to post a comment Login