Prve godine Festa donele su mnoÅ¡tvo filmova snimanih u nekoliko prethodnih godina, tako da se, nekako, te godine vode kao najuspelije u istoriji Festa. Istovremeno pojavili su se i Fest romani, izdanja knjiga po kojima su snimani filmovi, ukljuÄujući Pse od slame, Klanicu pet, Džoni je krenuo u rat, Odiseja u svemiru i naravno Paklena pomorandža Entoni Bardžisa. Eh, kakva je pomama vladala tada, meÄ‘u generacijama kasnih osnovaca i ranih gimnazijalaca, ukljuÄujuÄi sluÅ¡anje Ludviga Vana i njegove Devete na stereu, koriÅ¡Äenje reÄi Berdžisove meÅ¡avine englesko-ruskog, mleko sa iglicama, Korova bar…jedino se, nisu, koliko znam, Äuvale zmije po stanovima. ÄŒini mi se da je i ultra-nasilja bilo mnogo manje na  ulicama gradova
Dakle, knjiga je bila dostupna ali ne i film, koji se kratko prikazivao u redovnim repertoarima bioskopa istoÄne Evrope. Posle Puteva slave, koji je decenijama bio zabranjen u Francuskoj, posle par incidenata i inspirisanih filmom Kjubrik ga je povukao iz distribucije u Britaniji gde je prikazan tek posle njegove smrti.
[vsw id=“G7fO3bzPeBQ“ source=“youtube“ width=“500″ height=“419″ autoplay=“yes“]
Od samih svojih poÄetaka, Kjubrik se bavio univerzalnim temama. Lolita je bila izuzetak. RaÄ‘ena prema erotski provokativnom romanu Vladimira Nabokova , Lolita je bila film koji je, samo prividno tradicionalnim rediteljskim rukopisom, izvrÅ¡io vivisekciju ameriÄke graÄ‘anske klase iznutra, razotkrivajući duhovni univerzum samozadovoljnih gradjana kao svet jezive moralne pustoÅ¡i pa tu Kjubrik i nije morao da tom svetu etablirane udobnosti suprostavi marginalce koji mu prete fiziÄkim uniÅ¡tenjem.
Te marginalce, Kjubrik će radikalnije nego iko pre njega, uvesti u igru u Paklenoj pomorandži, filmu koji je na ideoloÅ¡kom planu straviÄni konglomerat Äiste anarhije i Äistog faÅ¡izma a na filmskom briljantna tvorevina, izuzetno Äista, u kojoj upravo maestralni sklad slike, zvuka i pokreta nadrasta ideoloÅ¡ku podlogu. Emocionalno amputirani deÄaci ubice iz ovog filma duhovna su sabraća takodje emocionalno atrofirane Lolite, dok su paranoidni politiÄari i vojnici iz Dr. ÄŒudnoljuba konaÄno dobili decu kakvu zaslužuju.
U estetskom pogledu Paklena pomorandža je besprekorno napravljen film, raÄ‘en u blago nadrealnoj atmosferi, koji posreduje svoju mraÄnu viziju u galopirajućem sledu halucinantnih slika koje prizivaju vizuelnu napadnost video spotova i Å¡to sve nadopunjuje futuristiÄka scenografija. Nasilje u ovom filmu je estetizirano oniriÄim ugoÄ‘jem u kome su stilizovani pokreti kao u baletu i izuzetno funkcionalno korišćenje klasiÄne muzike (Å¡to je jedan od zaÅ¡titnih Kjubrikovih obeležja) sliveni u skladnu celinu koja posreduje to nasilje kao jednu efektnu igru smrti, podsećajući svojom vizuelnom perfekcijom na sliÄne scene u Kabareu Boba Fosea.
Primarna tema Paklene pomorandže je pitanje granice dobra i zla, odnosa pojedinca i druÅ¡tva u prelasku te granice kao i manipulacija druÅ¡tvenih sistema prihvaćenim i poželjnim normama ljudskog ponaÅ¡anja. Lodoviko sistem prevaspitavanja je samo metafora veÄnih postupaka druÅ¡tvenih sistema u oblikovanju ljudskih masa, primenjivanih uvek i svuda, koji se menjaju i prilagoÄ‘avaju od potrebe do potrebe. Na neki naÄin, Aleks je svako od nas.
Dosta zabune unelo je izbacivanje poslednjeg poglavlja romana, koje govori o odraslom Aleksu i njegovom etabliranju u druÅ¡tvo. Kjubrik je snimio film po ameriÄkom izdanju knjige (koje je i prevedeno kod nas) iz kojeg je Bardžis dobrovoljno izbacio to poglavlje. Bilo je oporih reÄi glede Kjubrikovog tretmana knjige ali, Äini mi se, da poruka filma  romana ostaje dovoljno jaka sa i bez tog poglavlja. Ovih dana vidim po izlozima beogradskih knjižara novo izdanje knjige sa sve poslednjim poglavljem.
Postoji legenda sa snimanja filma a koja nije navaljivanje Kjubrika da Mekdauel i pored paniÄnog straha snimi scene sa zmijom. Na snimanju scene silovanja žene pisca, Kjubrik je pomislio da bi bilo efektno da Aleks peva neku pesmu… bilo koju. Mekdauel je rekao da ne zna ni jednu a onda se setio jedne jedine koju je znao. Bila je to Singing in the rain. Sve ostalo je istorija u mleku sa iglicama.
You must be logged in to post a comment Login