….Hej, gospodine, naÅ¡ao sam vam film koji ste mesecima tražili…..Ta reÄenica uliÄnog prodavca filmova me je prekinula negde na Bulevaru. Hmmmm, izgleda da mi je suÄ‘eno da filmove Zvjaginceva gledam u ekstremnim vremenskim prilikama . Dok je za Povratak carevala hladnoća (videti tekst na temi o tom filmu) Izgnanstvo sam gledao na beogradskih 37 vani i dosta nižoj u stanu u senovitoj Svetozara Markovića ulici. Nije bilo Herr-a i kesica Smokija, …takva su vremena…
Elem,
Tema Izgnanstva je teÅ¡ka….i preteÅ¡ka. Gubitak komunikacije izmeÄ‘u ljudi i posledica toga na mnoge ljudske živote. Ovo je priÄa biblijskih razmera o odnosu muÅ¡karca i žene, roditelja i dece, dva brata i neminovnim posledicama onoga Å¡to svesno i nesvesno Äinimo u životu.
Aleks i Vera sa dvoje dece posle dvanaest godina dolaze u napuÅ¡tenu oÄevu kuću na selu. „Trudna sam…dete nije tvoje“ Od tog trenutka, poÄinje, a pre će biti samo da se nastavlja priÄa o posledicama svih naÅ¡ih odluka, sada pogreÅ¡nih, sutra ispravnih i obratno, svih naÅ¡ih htenja, sublimacija svega onoga Å¡to nas je naÄinilo onakvim kakvim jesmo.
Dva sata filma bivamo voÄ‘eni jednom pravcu, potpuno uvereni u verodostojnost onoga Å¡to gledamo, barem shvatajući ako već ne opravdavamo motivaciju niza postupaka. „Ne želim viÅ¡e da raÄ‘am smrt“… i delikatnim dramaturÅ¡kim obrtom postajemo svesni relativnosti svega viÄ‘enog koje sada moramo da sagledamo u sasvim drugaÄijem kontekstu. Kao Å¡to su u Povratku  deca pronaÅ¡la oca, njegovim žrtvovanjem, tako i ovde, muž , katarziÄno, pronalazi ženu, tek posle njene žrtve.
Fotografija je, stvarno je malo to reći, savrÅ¡ena. Ne pamtim, recimo od Kjubrikovog Beri Lindona, fotografiju u nekom filmu, koja, liÅ¡ena bilo kakve kompjuterske pomoći, može ovako silno potctati priÄu, nositi je, i pretvoriti je u izuzetno neverbalno iskustvo.
Dok je u Povratku većinom bio neobrijan i u crnoj rolci, sjajni Lavronenko je ovde, većinom u crnim pantalonama i beloj koÅ¡ulji, naravno glatko izbrijan. Na neki naÄin igra istu ulogu, gorkog Äoveka otuÄ‘enog prevashodno od samog sebe, a onda i od drugih, koji voli druge videći u njima sebe ali , ipak grÄevito izbegavajući izbor napuÅ¡tanja porodice koji je naÄinio njegov brat (fenomenalni Aleksandar Balujev) „Ubij je ili joj oprosti“ kaže u jednom trenutku njegov brat…“U oba sluÄaja postupićeÅ¡ ispravno“. Lavronenko ne Äini niÅ¡ta od te dve mogućnosti. U prvom kadru filma (omažu zadnjim scenama žrtve Tarkovskog) u kadru gde je pust put, jedno drvo i automobil, u desnom uglu je zaorana i posejana zemlja. U istovetnom kadru na kraju filma, zavrÅ¡avajući  Izgnanstvo koje traje celi njegov život, u tom desnom uglu je požnjeveno polje.
Postoje dva kadra koja direktno idu u anale filma…U prvom, kada zenitalno postavljena kamera snima nekoliko pari deÄijih ruku koje sklapaju slagalicu Da VinÄijevog Pokazanja a onda se usred spleta razigranih ruku pojavi i proÅ¡eta maÄka i drugi, stalkerovski koncipirani dugi kadar gde kamera prati vodu koja istiÄe iz Äesme, pronalazi neki svoj tok kroz zemlju, travu…i zavrÅ¡ava u malenom jezerceru gde se na trenutak pojavljujeodblesak kuće pre nego Å¡to poÄne pljusak ..mmm…divno!!!
Puno je detalja istovetnih kao u Povratku. Pusti putevi i krajolici, proreÄ‘ene Å¡ume, stari zidovi i nameÅ¡taj napuÅ¡tene kuće su ovde, takoÄ‘e, scena za kretanje, misli i postupke antiÄki koncipiranih junaka. Kadrovi unutraÅ¡njosti automobila dok je napolju pljusak, telefonske govornice i razgovori, otac koji deli ruÄak, stare fotografije…..izgleda da svi reditelji snimaju jedan te isti film koristeći se sliÄnim mehanizmima. Kod pravih umetnika to nije zamorni kliÅ¡e…To je sluÄaj i sa Izgnanstvom. Ovo je odliÄan film, baziran na najfinijem poimanju i evropskom shvatanju funkcije istog. Ujedno je i dokaz, da drugi film jednog reditelja, može biti uspeÅ¡an kao i enormno slavljeni prvenac. Izgnanstvo nema tako snažan i direktan emocionalni utisak kao Povratak ali nije ni pravljen sa tom namerom. Njegovo dejstvo je odloženo ali nikako nedostajuće…. Ovakvi filmovi , oslonjeni na dostignuća Tarkovskog, Antonionija, Sokurova, KiÅ¡lovskog danas su prava retkost.
Upravo zato, ali ne samo i zbog toga, ih i volim.
Boban Savković
You must be logged in to post a comment Login