Razlog za priÄu o ovom albumu nije taj Å¡to drži apsolutni rekord po broju nedelja provedenih na Billboardovoj top listi albuma (741) Å¡to u kontinuitetu, Å¡to uz kasnije povratke na istu. Niti ni taj Å¡to je (u žestokoj konkurenciji) zvaniÄno izabran za najbolji album sedamdesetih. Kad smo već kod toga, danas postoje bar dva albuma koje ljudi pre navedu kao odgovor na pitanje koji je Pink Floyd album najbolji – „Wish You Were Here“ i „The Wall“ (za mene je to „Medlle“). Ne, najvažniji razlog je ipak taj Å¡to je to za mene strahovita ploÄa. Ali ima joÅ¡ neÅ¡to. Mislio sam da bi bilo baÅ¡ zanimljivo priÄati o njoj posle tolikih godina, godina u kojima je bila najpre cenjena i hvaljena, toliko da je postala obožavana, pa onda najpre stidljivo pa potom i žestoko kritikovana i negirana, i ne samo ona nego i Floydi kao bend. Od pionira acid – rocka i revolucionara sa poÄetka karijere prekvalifikovani su u poÅ¡tovane ali i pomalo dosadne tehno rokere pa i u „ubice muzike“ sa svojim „veÅ¡taÄkim i sintetizovanim“ zvukom. Srećom, već dugo godina se niko njima i ne bavi, pa možda uspemo da objektivno sagledamo znaÄaj, ali pre svega kvalitet albuma – objektivno koliko je to moguće, naravno, jer ja sam itekako na njihovoj strani.
Kako je poÄelo… Da vidimo, to je jedna od prvih ploÄa koju sam Äuo i kupio. Imao sam mislim 13 godina, u kolekciji sam imao dve LP ploÄe (Demis Rusos „Forever and ever“  i „Kad bi bio bijelo dugme“), dosta singlova Sweet-a, Slade-a („Mama weer all crazee now“) i uvek malo, premalo para. Bio je neki topao letnji dan, kada sam uÅ¡ao u prodavnicu „Jugoelektra“ u mom gradu, bojažljivo preÅ¡ao tih nekoliko metara po daÅ¡Äanom, petrolejisanom podu i prstom pokazao na jedan crni omot na rafu……
ÄŒudan je to omot (Hipgnosis) – nijedne slike ni sliÄice benda. Crnilo sa prizmom i prelamanjem svetlosti kroz istu…liÄio je na neki udžbenik iz fizike za osnovnu Å¡kolu, ali u paru s tim ulivao i strahopoÅ¡tovanje. Omot se rasklapao, a unutra je zelenom bojom iscrtan EKG dijagram. Okolo su bili rasporeÄ‘eni tekstovi i razne informacije. Prilikom zatvaranja omota sve su boje ponovo prelazile u jedan, beli zrak svetlosti. Tada me je to, kažem, asociralo na udžbenik fizike…a danas mislim da shvatam poruku – naizgled monoton zrak svetla razotkriven je kao kompleksna liÄnost i upravo zelena, boja života, pleÅ¡e u ritmu srca. Sa zavrÅ¡etkom ploce, maska je ponovo stavljena i lik kojeg smo tako dobro upoznali ponovo je utopljen u gomilu i neprepoznatljiv.
PloÄu otvara upravo kucanje srca. Tu je i tik-takanje sata, zvuk registar kase, neki tip koji govori:  “I’ve always been mad, I know I’ve been mad,…â€, uvrnut smeh, krici – dakle sve sami efekti. A efekti nisu muzika. Floydi su majstori studija, a pored savrÅ¡ene produkcije poznati su i po gomili efekata koje koriste i zbog kojih su ponekad kritikovani, ali bez njih Floydi ne bi mogli. I posto sam izbegao, jesam li? dugaÄak uvod, valja nam napraviti malu digresiju, pa da krenemo…
Niko od Älanova benda ne može se nazvati virtouzom. Waters je proseÄan basista, odliÄan tekstopisac i dobar kompozitor, Mason i Wright proseÄni seÅ¡n muziÄari a Gilmour je, kao muziÄar, možda i najbolji u datom okruženju, ali postoje i bolji gitaristi od njega. Jeste razvio prepoznatljiv stil koji fanovi (tu i sebe raÄunam) vole….njegov solo, u svim verzijama od studijske do koncertnih u „Comfortably numb“ je neÅ¡to najbolje Å¡to sam Äuo…. ali je objektivno gledano hladan kao Å¡pricer i proraÄunat pri tom. Uvek je znao kada koji ton ne treba odsvirati.  Kada sam se već upleo u kritikovanje Pink Floyda i time na sebe navukao oÄekivani prezir (neobjektivnih) poÅ¡tovalaca, zaglibiću do kraja: Smatram da Floydi Äesto nisu želeli i hteli (umeli?) da naprave dopadljivu a kamoli melodiÄnu pesmu – na primer Äitavi albumi „Ummagumma“, „Atom Heart Mother“, „More“, „Obscured by Clouds“, „Final Cut“… Ako u Å¡oku niste zatvorili tekst pomislivÅ¡i  “konaÄno je siÅ¡ao s uma jadan†i joÅ¡ uvek ovo Äitate, možete hladne glave postaviti pitanje – ako su već tako loÅ¡i, kako to da su onda jedan od najvećih bendova svih vremena, kako to da imaju takve strahovite albume, Å¡ta je to na njima ako nisu pesme, i zaÅ¡to na kraju krajeva ti „kritiÄaru“ jedan, imaÅ¡ svaki njihov album i na ploÄi i na cd-u?
Elem, odgovor je jednostavan – svaki uspeh sastoji se od 90% rada, 9% talenta i 1% sreće. Floydi su vredniji od svakog mrava i procenat rada nagurali su na blizu 100% pri tom u potpunosti iskoristivÅ¡i onih par procenata talenta. A imali su sreće da je ispoÄetka s njima bio i jedan genije – Syd Barret.
A sad ozbiljno – atmosfera je kljuÄna rec kad govorimo o Pink Floyd, možda i pre revolucionarnosti, karakteristiÄne za Barret-ovski period. Njihova muzika ima jednu teÅ¡ko opisivu atmosferu koja je opet toliko karakteristiÄna da ih ne možete pomesati ni sa kim drugim. Koliko je snažna govori i Äinjenica da su post-Waters albumi „Momentary Lapse of Reason“ i „Division Bell“ sastavljeni od po jedne i po pesme i te atmosfere i opet su solidni. Ova atmosfera, potpuna preciznost i razraÄ‘enost ideje (kao posledica pomenutog teÅ¡kog rada u studiju) ali i gomila efekata, ne samo da uspeÅ¡no maskiraju pomenute mane ovog benda, vec ih Äine i potpuno nevažnim – Evo vam stvar br. 2 sa albuma o kome govorimo – „On the run“. Kakva je to pesma? To uopÅ¡te i nije pesma, ali smeta li vam to? Dobro, drago mi je da se shvatamo…
Ok, back to Dark Side of the Moon. Posle minut i kusur uvoda nazvanog (a) „Speak to Me“ za koje je izgleda bio zadužen Nick Mason, kreće i svirka naslovljena sa (b) „Breathe in the Air“ ispod koje su potpisana ostala trojica. Ako sluÄajno ima neko ko je do sada živeo pod staklenim zvonom pa nikad nije Äuo Floyde, ovo je dovoljno da Äuje i oseti pomenutu atmosferu. Samo, budite oprezni….
Meni je ta atmosfera sasvim u redu. Sta viÅ¡e, nalazim da je pesma odliÄna kao uvod, da opuÅ¡ta i da lepo uvodi u sledeću, „ On the run“. Za nju rekoh gore da to i nije pesma. Ali nema veze, Å¡ta god da je. Ne znam kojim se instrumentima proizvode svi oni zvuci ali zvuÄi sjajno…i ako je posmatrate u konceptu bega od stvarnosti ili ako se samo opustite i sluÅ¡ate kako zvuk juri po sobi. I ni dan danas ne zvuÄi prevaziÄ‘eno, Å¡to je joÅ¡ jedan plus.
A onda, kucanje satova, pa kakofonija zvonjave (nema to na mnogo ploÄa jel da?..) i stižemo do (po meni) i najbolje pesme na albumu – „Time“. Time je, pa kako da kažem, prototip rock pesme. Ima sve Å¡to treba da ima i to je jedan od onih retkih izuzetaka, opet, pomenutih gore. Ako hoćemo da cepamo dlaku, tekst je malo banalan, ali manimo se dlake….ostaje:
„And you run and you run to catch up with the sun, but its sinking
And racing around to come up behind you again
The sun is the same in the relative way, but youre older
Shorter of breath and one day closer to death“
PosluÅ¡ajmo, zatim, „Great Gig In the Sky“, koji je možda i najsvetlija taÄka njihove karijere i sigurno najbolji “gig†koji ćete naći na nekom studijskom albumu. To je neÅ¡to neopisivo, ako to niste Äuli, ne vredi opisivati….Clare Torry svojim vokalom stvara magiju… I to je kraj strane. Å ta, zar već?
E, sad onaj pogled iz drugog ugla – ova strana je svakako daleko viÅ¡e kao celina nego kao suma delova. Jer, zapravo na celoj strani imamo samo jednu pesmu, „Breathe“ + „Time“ razdvojenu gomilom efekata, a Gig je, u stvari, solo taÄka pomenute gÄ‘ice Torry. Kad razmislite, neverovatno je od Äega je napravljena ova smesa…
Drugu stranu otvara zvuk kase koji prelazi u brutalnu bas liniju i cela stvar se razvija u najsoÄniji Pink Floyd funky – „ Money“ – koji mozete zamisliti. Tekst, pa hajde, recimo da ima smisla – nisam ljubitelj ni Watersove ni bilo Äije “avaj svet je otuÄ‘en†gnjavaže. Novac je izvor svekolikog zla? Haha, ne, ti ceÅ¡ da mi kažeÅ¡… Fade out je dugaÄak, garniran opet kojekakvom priÄom i prelazi u onu opuÅ¡tenu atmosferu i laganu „Us and Them“ Richarda Wrighta. Ja ovaj album zaista doživljavam kao celinu, pa mi izmakne kvalitet pojedinih pesama kao Å¡to je ova. Ili odsustvo kvaliteta – „Any Colour You Like“ je divan primer. Ne bi vam palo na pamet da je loÅ¡a dok sluÅ¡ate album, odliÄno se uklapa, prirodno leži posle prethodne, ali ako je pustite iznenada bez konteksta vidite da se u stvari radi o proseÄnom seÅ¡nu koji sliÄnima ne bi mogao ni vodu da nosi. Zato je nemojte pustati iznenada i van konteksta. Nastavite da blaženo orbitirate oko meseca, onda zvuÄi savrÅ¡eno…
Ponovo razaznajemo zvuk srca, izgleda da je kraj blizu. NagoveÅ¡tava ga moja omiljena Watersova balada „Brain Damage“ sa  “the lunatic is in my head (smeh)… There’s someone in my head, but it’s not me… I’ll see you on the dark side of the moonâ€. I, za kraj, imamo pomraÄenje – „Eclipse“. Ponovo proseÄan seÅ¡n – sam za sebe, ali na kraju avanture zvane Tamna strana meseca sjajno je legao.
I eto, to je album za koji mnogi smatraju da je najbolji na svetu ikada. Kako sam ga predstavio, teÅ¡ko da biste rekli da ga i ja brojim ako ne u najbolje a ono sigurno u prvih pet. Stvarno, krenuo sam u nameri da piÅ¡em same superlative, ali sad sam ga prvi put analizirao na „papiru“ i priliÄno se i sam iznenadio od kako se malo elemenata dalo napraviti remek delo. Ipak ga imajte, to je jedna od onih ploÄa bez koje je bilo kakva kolekcija nepotpuna. Ako i ne volite Floyde, teÅ¡ko je, barem, ne poÅ¡tovati ovu ploÄu jer Floydi nikad nisu zvuÄali Ävršće i ubedljivije.
Zanimljivo je dodati i to da se ovaj album dugo spremao – skoro ceo se mogao na koncertima Äuti viÅ¡e od godinu dana pre no sto je zvaniÄno objavljen. Pa je onda i logiÄno da je svaki ton i svaki zvuk na svom mestu i da cak i proseÄni seÅ¡novi zvuÄe silno. Rad u studiju prevaziÅ¡ao je sve do tada viÄ‘eno (posebno u smislu troÅ¡kova) i na kraju je vladala potpuna konfuzija – Floydi su bili iscrpljeni, bez ideje i bez snage da projekat zavrÅ¡e. Doveden je Chris Thomas koji je uz Alana Parsonsa uspeo da posao nekako privede kraju. Rezultat imate pred sobom – prvi kvadrofonski mix koji te davne 1973. i nije imao mnogo smisla. ÄŒitao sam da SACD otisnut u zlatu ima “onaj pravi†5.1 mix. Ne znam, ja joÅ¡ uvek imam samo dva zvuÄnika i joÅ¡ uvek samo dva uÅ¡esa…i…i….“there is no dark side of the moon really, matter of fact is all dark“
Boban Savković
You must be logged in to post a comment Login