Danas kada je fotografija Å¡iroko rasprostranjena u dobu koje ne možemo da zamislimo bez reklama, dizajna i pokretnih slika, njena proÅ¡lost postaje zanimljiva i intrigantna – gotovo mitska. Kada sam poÄela da je istražujem, bila sam upozorena da je prepuna usamljenih junaka, spretnih varalica i, naravno, magije. Kako sama reÄ fotografija znaÄi crtanje ili pisanje  svetlom (  phÅs - svetlo i graphé – crtanje),  može li se  u samom nazivu oÄiglednije  i jednostavnije predoÄiti ono fantastiÄno u ovoj radnji ? Ono Å¡to me je najviÅ¡e interesovalo da saznam bilo je koja je to prva slika ikada iscrtana svetlom, na neki naÄin to je pitanje Velikog praska u fotografiji.
PriÄu o fotografiji zapoÄinjem u Francuskoj, iako sam sigurna da bi me Englezi oÅ¡tro prekorili zbog toga, delimiÄno i s pravom zato Å¡to pojava fotografije nije fenomen koji pripada samo jednom delu Evrope, no Francuzima dajem malu prednost.
Zamislimo na trenutak sledeću atmosferu u ovoj zemlji : vladavina Luja Filipa (1830-1848), kralja koji postaje tzv. „graÄ‘anin- kralj“;  karakteristiÄno za taj period jeste prosperiranje graÄ‘anske klase i, kao rezultat toga, porast portretne umetnosti u slikarstvu – veća finansijska mogućnost da se kupi kiÄicom zabeležen momenat neÄijeg bogatstva, mladosti, porodiÄne raskoÅ¡i  ili možda novoroÄ‘enog deteta sa majkom i ocem ovekoveÄenim na  platnu u funkciji neopozivog dokaza postojanja ili uspomene. U ovome možemo primetiti veÄito nastojanje Äoveka da „uhvati i zabeleži momenat“, Å¡to će biti glavni imperativ fotografskog medija.
U ovakvoj klimi razni pojedinci eksperimentisali su u oblastima hemije i fizike, svaki od njih doprineo je odreÄ‘enim otkrićem onome Å¡to će Joseph Nicephore Niepce zapravo uspeti da finalizuje. PojedinaÄnih otkriÄa pre nastanka fotografije ima mnogo i praktiÄno su se nizali vekovima. Tu se jasno vidi da je želja da se „uhvati slika“ kolektivna opsesija.
J. N. Nieps odrastao je u imućnoj porodici Å¡to mu je omogućilo da zajedno sa svojim bratom strastveno eksperimentiÅ¡e na raznim nauÄnim poljima, ali u jednom je postao pionir – polje heliografije ( preteÄe danaÅ¡nje fotografije). Treba samo spomenuti glavne „sastojke“ ovog epohalnog otkrića i Äitava stvar poprima alhemijsku konotaciju : bitumen, lavandino ulje, srebro, brom, kalaj, sunÄeva svetlost… Za sve ovo bilo je potrebno pronaći adekvatnu meru i svaki sastojak imao je precizno kontrolisanu funkciju kako bi se slika pojavila i zadržala na ploÄi. Koristio je optiku koju je sam dizajnirao ( kasnije će to mnogo naprednije konstruisati Joseph Petzwal kao pionir u polju fotografske optike), takoÄ‘e i cameru obscuru – najprostiji oblik fotoaparata, obiÄnu drvenu kutiju sa jednom rupicom za svetlo.
Veliki korak Äini kada odluÄuje da fotoosetljivi materijal stavi u samu kameru.
Rezultat koji je dobio 1826. godine jeste prva zabeležena i saÄuvana fotografija, heliografija kako je on tada nazvao, ili – slika iscrtana suncem- .
Prva saÄuvana fotografija (heliografija), 1826.
Posle ove prve saÄuvane fotografije, sledi i niz drugih, manje ili viÅ¡e uspeÅ¡nih, svakako neprocenjivih snimaka kada je u pitanju proÅ¡lost fotografskog medija.
Nakon smrti  brata, Äinilo se da je Nieps izgubio potrebnu volju za dalje istraživanje, te se 1829. godine udružio sa Luj Dagerom ( Louis Daguerre ) u radu na zajedniÄkim eksperimentima u ovoj oblasti, a ubrzo posle je umro, 1833. godine. Dager nastavlja da koristi njegove izume u sopstvenom radu. Uspeva da patentira novi izum nazvavÅ¡i ga Dagerotipija i 1839. traži od Francuske da ga kupi. Dagerotipija je nastala zahvaljujući Niepsovom istraživaÄkom radu, ali Niepsovo ime nije bilo spomenuto u Äitavom izumu, njegov sin nije dobio nikakvu novÄanu naknadu, a Luj Dager uspeva da Å¡armira Francusku gestom poklanjanja dagerotipije narodu, te dobija novÄanu isplatu od države kao i pozamaÅ¡nu penziju. Dagerotipiju Äini slika na ispoliranoj srebrnoj ploÄi koja liÄi na ogledalo. Treba zamisliti Dagera kao maÄ‘ioniÄara koji na trgu u Francuskoj pred fasciniranim narodom predstavlja portrete uradjene za trideset minuta, portrete koji su u potpunosti realni i deluju kao zamrznuti trenuci u vremenu, zarobljeni u ogledalu. SuviÅ¡no je spomenuti da dagerotipija biva jako brzo rasprostranjena i da njena popularnost raste. Vremenom su se –ogledala- sa portretima poÄela držatii u kitnjastim ramovima, kutijicama napravljenim da nalikuju na mauzoleje za fotografije, Äuvanim poput relikvija.
Otprilike u isto vreme kada je nastala dagerotipija, joÅ¡ jedan Francuz, Hipolit Bajard ( Hippolyte Bayard ), uporedo radi na sopstvenom fotografskom izumu. On razvija negative na papiru, za razliku od Dagerovog pozitiva na staklu. Iako Bajarovo otkriće biva potpuno nezavisno od Dagerovog, a priliÄno autentiÄno, splet okolnosti ( i Dagerova snalažljivost ) presudili su da Dager prvi doÄ‘e do priznanja za fotografsko otkriće i prvi izloži komisiji i narodu svoj izum, ostavivÅ¡i Bajara frustriranog i nepriznatog. H. Bayard u znak protesta tome pravi prvi autoportret ikada snimljen  – Ja kao utopljenik-  uz posvetu nauÄnom druÅ¡tvu Pariza :
„LeÅ¡ koji ovde vidite je H. Bajara, izumitelja procesa Äiji vam je rezultat ovim putem pokazan. Koliko mi je poznato, ovaj eksperiment uzeo mu je tri godine života. Vlada koja je bila toliko velikoduÅ¡na prema gospodinu Dageru izjavila je da ne može niÅ¡ta da uÄini za gospodina Bajara, te se nesrećnik namerno utopio.. Njegov leÅ¡ je u mrtvaÄnici je već nekoliko dana, niko ga nije prepoznao niti sahranio. Dame i gospodo, budite spremni da uvredite vaÅ¡a Äula mirisa zato Å¡to, kao Å¡to vidite, ruke gospodina su već poÄele da se raspadaju…“
Zanimljivo je Å¡to Bajar manipulacijom na papiru zaista od sebe Äini mrtvaca kome, se, dobijamo utisak, raspadaju ruke. Usitinu, priliÄno zanimljiv prvi autoportret ikada napavljen u ovom mediju.
Posle ovoga, taÄnije u toku ovih deÅ¡avanja, dolazimo i do Velike Britanije.
Ser William Henry Fox Talbot je obrazovam i svestran plemić, Älan nauÄnog Kraljevskog druÅ¡tva. MeÄ‘u njegovim mnogim interesima je i zarobljivanje slike. MeÄ‘utim, budući da ga zanima i biologija kao i ostale nauÄne discipline, zapostavlja svoj eksperiment i posvećuje se drugim oblastima. ÄŒuvÅ¡i za Dagerov izum, naprasno, gotovo takmiÄarski, nastavlja da intezivno radi na onome Å¡to će kasnije nazvati kalotipija ili talbotipija. TakoÄ‘e pruža dokaz da je pet godina pre Dagera imao rezultata u ovom procesu, time postavÅ¡i jedan od pionira fotografije. Englezi joÅ¡ uvek tvrde da je talbotipija starija od dagerotipije – pitanje ostaje nerazreÅ¡eno i diskutabilno. Ono Å¡to je probilo talbotipiju kao izum jeste to Å¡to je ona negativ, Å¡to znaÄi da je moguće napraviti bezbroj kopija jedne iste fotografije, dok dagerotipija kao unikat i pozitiv to ne može. Kasniji fotografski procesi biće negativ procesi upravo zbog ove pogodnosti. U odnosu na dagerotipiju, talbotipija je manje oÅ¡tra i izgleda manje „živo“.
1850. godine će Frederic Scott Archer svojim otkrićem postepeno u potpunosti zameniti dagerotipiju – u pitanju je mokri kolodijumski proces. No, kako gospodin ArÄer nije patentirao svoj izum, a ovaj se zbog te pogodnosti brzo razvija i preuzima popularnost ostalim tehnikama, Foks Talbot tužio je pojedince koji su ga koristili tvrdeći da je mokri kolodijum samo varijacija talbotipije, ali ubrzo postaje jasno da su to dva odvojena i nezavisna procesa koja postaju uporiÅ¡te za sve dalje fotografske postupke koji će nastati. Kolodijum je smesa Äiji je glavni sastojak biljna celuloza, nanosi se na staklenu ploÄu i , u kombinaciji sa jodidom i bromidom, pravi emulziju koja je osetljiva na svetlo sve dok se ne osuÅ¡i (oko desetak minuta)  – opet alhemijski momenat gde jedna supstanca poput celuloze dobija nove mogućnosti kombinovanjem i transformacijom.
[vsw id=“gI3WAEXJXDk“ source=“youtube“ width=“500″ height=“419″ autoplay=“no“]
Ovaj postupak bio je efektan koliko i smrtonosan, jedna greÅ¡ka prilikom senzibiliranja ili nanoÅ¡enja emulzije mogla je biti fatalna za Äovekova pluća.  Budući komplikovan, sam pospupak iziskivao je portabilne, mini laboratorije priliÄno zanimljivog i neobiÄnog izgleda koje bi putovale zajedno sa fotografom.
Treba istaÄi jednu od prvobitnih uloga koju je fotografija imala u samom druÅ¡tvu u drugoj polovini devetnaestog veka kao već dovoljno razvijena tehnika. Oko 1854. godine, Andre Eugene Disderi pravi takozvanu -carte de visite- , skraćeno CDV. KonstruiÅ¡ući aparat sa Äetiri objektiva koji pravi 4-8 snimka, baca jednu naciju u pomamu za CDV. To su bile kartice razliÄitih dimenzija sa nalepljenom fotografijom i služile su kao neka vrsta najranijeg oblika vizit karte. TakoÄ‘e prvi oblik masovne produkcije u istoriji fotografije. Na njima bi bila slika onoga ko ih naruÄuje, portret u prostoru nameÅ¡tenom tako da se vidi socijalni status na koji ukazuje neki detalj poput pera za pisanje, komada haljine, ili bogatog nameÅ¡taja.
Ovakva vrsta reklame brzo se proÅ¡irila i Disderi se ubrzo obogatio. Poznate liÄnosti imale su sopstvene CDV, neki i viÅ¡e kreativne od drugih, npr Aleksandar Dima sa ljubavnicom, grofica Castillone sa maskama, Lewis Caroll sa portretima dece itd. Nakon odreÄ‘enog vremena, poÄinju da se pojavljuju i drugi motivi na njima, poput kolažiranih kostima, leÅ¡eva i pornografije. Zapravo, sve Å¡to je ljudsko oko želelo da zabeleži, a bilo je raznih pobuda, gotovo bizarnih. Nažalost, ne dovoljno, ovakva fotografija se uglavnom zadržavala na ustaljenoj portretnoj postavci. Većina primera ovde predstavlja odstupanja.
DoÅ¡lo je do masovne proizvodnje CDV kartica, ali i do automatskog eliminisanja bilo kakvih naznaka umetniÄkog u fotografiji koja je poprimila narcisoidne i trivijalne oblike.  Disderijev odliÄan reklamni izum vrlo brzo zloupotrebljen je – uniÅ¡tio ga je koliko i proslavio. Disderi je zavrÅ¡io u bolnici za mentalno obolele, u totalnom siromaÅ¡tvu.
Na veliku sreću, uvek su postojali pojedinci poput Felixa Nadara koji su od poÄetka tretirali fotografske tehnike kao potencijalna stvaralaÄka oruÄ‘a. Nadar je svojim inovativnim idejama bio jedan od prvih koji su iskoraÄili iz CDV kliÅ¡ea liÅ¡enih kreativnosti i usmerenih na Äisto narcisoidno konzumiranje mogućnosti „beleženja“.  On je takoÄ‘e bio inovator i nauÄnik pomalo neuobiÄajenih sklonosti, napravio je veliki balon za letenje, inspirisan Žil Vernovom knjigom i zapamćen je kao veliki ekscentrik. Nadar je bio usamljeni pojedinac, pionir u ambiciji da fotografiÅ¡e estetski  proÄišćene, psiholoÅ¡ke portrete poput Bodlerovog, Kurbeovog, Lista, Dime i mnogih drugih.
Zaustavljam se na prvoj polovini 19. veka i nagoveÅ¡tavam da će put fotografije od nauÄnog izuma do umetniÄkog medija biti dugaÄak, svakako i zanimljiv.
You must be logged in to post a comment Login