Apsolutni pobornici samoubistva ne žele da plate cenu koju traži istinski život. U želji da preduhitre sopstvenu smrt, oni život ubijaju jednim udarcem – makar i produženim – umesto da dopuste da život sazri i umru u vremenu. Samoubistvo, kao takvo, je Äin nasilja nad sopstvenim bićem ali i porodicom kao i druÅ¡tvom. Prekidajući sebi život, samoubica istovremeno potvrÄ‘uje i odbacuje sudbinu smrtne osobe. PoÅ¡to se osećaju nemoćnim da prihvate rizik življenja i da umru kada im to nametne životni Äasovnik, samoubice, u stvari, žele da ukinu svoju sudbinu smrtnog bića.
Naravno, svako objašnjenje samoubistva, pa i ovo, uzaludno je i neopravdano uprošćavanje stvari koje nisu objašnjive.
Svako od nas, na svoj visoko individualan naÄin nosi u sebi skrivenog samoubicu i ova težnja se da ispoljiti kao normalna ali i patoloÅ¡ka pojava. Pitanje je koji je to trenutak kada jedno prelazi u drugo a skoro uvek prvo (normalno) prelazi u drugo (patoloÅ¡ko).
U biti samoubistva leži paradoks – umire se da bi živelo, ubija se da bi se postojalo.
Samoubistvo je Äin u kome pojedinci ostvaruju krajnju slobodu da bi se usmrtili jer viÅ¡e nisu u stanju da posmatraju smrt kao normalan kraj života. Pojam slobode, u ovom kontekstu, sastoji se u nasilnom prekraćivanju života kako se ne bi moralo umreti, sloboda da se odjednom prekine proticanje vremena kako se ne bi morao Äekati neodreÄ‘eni kraj, sloboda da se poÄini naoko besmisleni Äin da bi se dao smisao postojanju, ukratko, sloboda da se umre odjednom umesto u depresiji, bolu, usamljenosti, napuÅ¡tenosti, nemoći, starosti, u nepodnoÅ¡ljivom strahu od života i smrti.
Samoubistvo, dakle, služi ljudima da bi se oslobodili straha tj. od straha od smrti i od straha od života. Najgore je, u stvari, to ćutanje samoubica. To je najveće nasilje nad nama živima.
Boban Savković
„Čoveku koji sve zna ne preostaje nista do da prosvira sebi metak kroz glavu.“ Predstavnici egzistencijalisticke filosofije Seren Kjerkegor, Karl Jaspers, Žan-Pol Sartr, Martin Hajdeger piÅ¡u o apsurdu Äovekove egzistencije. Lav Å estov je, takoÄ‘e, filosof apsurda i paradoksa. Sartr je skeptik u odnosu na ljudsku egzistenciju, jer je „Äovek jedna nekorisna strast, drugi Äovek je prokletstvo i pakao života mog, kao Å¡to sam isto i ja njegovog“.
Najizrazitiji predstavnik filosofije apsurda Alber Kami tvrdi da je smrt osnova apsurda, a pitanje konaÄnosti i njeno prevazilaženje je egzistencijalni filosofski problem. „Samoubistvo, veli Kami, jeste liÄni, a ne druÅ¡tveni problem“.
Postoje tri premise koje Kami postavlja pre samoubistva: svet je apsurdan, ja sam stranac u tom svetu, moj život je besmislen. Iz svega ovog proistiÄe zakljuÄak „Ne vredi živeti“. Ali, i Kami i drugi egzistencijalisti pitaju se: mora li apsurd neminovno da vodi samoubistvu? Pesnik Milan Rakić kaže: „Ni u jedan ponor se ne može dugo gledati, a da se ne oseti vrtoglavica i užas“.
„Prosto, osetio sam, odjednom, potrebu za onim Å¡to je nemoguće“, piÅ¡e Kami u Kaliguli. Kami zakljuÄuje da stvarnost i svet koji nas okružuju nisu u skladu sa Äovekovim stremljenjima, ili kako bi on to rekao- sa njegovom lucidnošću. Aktom samoubistva, takav Äovek izvrÅ¡ava zakon nužnosti, jer onaj suprotni put u enantiodromiji je poruÅ¡en za njega i on njime ne može da se kreće. Apsurd se pojavljuje i u trenucima saznanja da na racionalne težnje Äovekove spoljni svet ne odgovara, a tu poraznu Äinjenicu ne može da podnese.
U osnovi svega je dvojstvo: zlo i dobro, vruće i hladno, prijatno i neprijatno..Taj dualitet, kako bi rekao Jung, leži svuda.
Postoji samo jedan sluÄaj kad je oÄaj Äist. To je sluÄaj osuÄ‘enog na smrt. Mogli bismo zapitati Äoveka oÄajnog zbog ljubavi da li pristaje da ga sutradan giljotiniraju i on bi odbio. Zbog straha pred muÄenjem? Da. Ali se strah u ovom sluÄaju raÄ‘a iz sigurnosti, bolje reći iz matematiÄkog elementa koji saÄinjava tu sigurnost (Ova razmatranja upotrebio je Kami istovremeno u „Strancu“ i u „Mitu o Sizifu“).
Apsurd je ovde savrÅ¡eno jasan. On je suprotnost iracionalnom. On nosu sve znakove oÄitosti. A iracionalna je, i bila bi iracionalna, prolazna i samrtniÄka nada da će to prestati i da će se smrt izbeći. Ali, nije apsurdna. „OÄito je da će mu odrubiti glavu, i za to vreme dok je bistar i svestan, Å¡taviÅ¡e, dok se sva njegova bistra svest usredsreÄ‘uje na Äinjenicu da će mu odrubiti glavu“, kaže Kami u „Zapisima“.
Apsurdni junak, kao što je Kirilov iz „Zlih duha“ Fjodora Dostojevskog kaže: „Ako nema Boga, onda sam ja Bog, Ako Boga ima, onda je sve njegova potpuna volja i ja ne mogu iz volje njegove. Ako nema, onda je potpuna volja moja i dužan sam obznaniti svoju volju“
Za Kirilova nema uzviÅ¡enije ideje do da Boga nema. Zakoni planete su laž i Ä‘avolov vodvilj. Pa, zaÅ¡to živeti? Odgovori, ako si Äovek. Celo spasenje za svakog je dokazati tu misao.’ govorio je Kirilov.
Apsurdni junak ne razume kako je ateista dosad mogao znati da nema Boga, a nije se ubio? Saznati da nema Boga, a ne saznati da se u taj isti Äas sam postaje Bog – to je apsurd, inaÄe Äovek mora ubiti sebe, nikako drukÄije.
Kami potvrÄ‘uje da je Kirilov u pravu. PoÄiniti samoubistvo znaÄi dokazati svoju slobodu. Ljudi se obmanjuju da su slobodni. OsuÄ‘eni na smrt nemaju te obmane. Jaspers uvodi pojam Boga kao voÄ‘stvo, ne kao neku personifikaciju iz hrišćanske mitologije, već kao jasnost, izvesnost koja se javlja u Äoveku. Ovakav kakav je, Äovek je rob tragizma, tiranije i užasa. Da bi se oslobodio svega toga, on mora postati Äovek-bog. Bog je bol straha od smrti. Ko pobedi bol i strah, taj će sam postati Bog.
Raskoljnikov kaže: „Ako Äovek valja da raste, Bog bi trebalo da se smanjuje. Ali, kako je to moguće, kad Bog nije telesan, kad ni na koji naÄin nije prisutan kao sam Bog. Ako Bog vodi, na koji naÄin Äovek Äuje Å¡ta Bog hoće? Postoji li susret Äoveka sa Bogom? Kako se on ostvaruje? ÄŒoveku kome je život postao jasan, Bog je dao sve mogućnosti, a meÄ‘u njima i situaciju bezizlaznog uniÅ¡tenja. Tako se Bog u ideji apsurda tretira kao zloÄinaÄko božanstvo koje satire i negira Äoveka. Individuum se kao stvorenje može suprotstaviti samo Stvoritelju. Njemu je potreban Bog kojim on podržava neku vrstu mraÄne koketerije…
Â
Crv je u Äovekovom srcu. Tamo ga treba tražiti.
Ubiti se u izvesnom smislu, kao u melodrami, znaÄi priznati. Priznati da nas je zivot prevaziÅ¡ao ili da ga ne shvatamo.
Svet koji možemo objasniti, makar i loÅ¡im razlozima, blizak nam je. MeÄ‘utim, u jednom svetu liÅ¡enom iluzija i jasnoće Äovek se oseća strancem.
U osnovi svake lepote leži nesto neÄoveÄno.
Hteti – to znaÄi izazvati paradokse.
„U svome porazu, piše Kjerkegor, vernik nalazi svoj trijumf.“
Ono što znam, ono što je sigurno, ono što ne mogu da negiram, ono što ne mogu da odbacim – eto šta je važno.
Apsurd mi objašnjava ovo pitanje: ne postoji sutra.
Å to viÅ¡e volimo, apsurd postaje sve jaÄi.
Ne verovati u duboki smisao stvari, svojstvo je apsurdnog Äoveka.
Ovaj svet ima viši smisao, koji prevazilazi njegove nemire ili ništa nije istinito sem ovih nemira.
Egzistencija je lažna i veÄna.
Sama borba da se stigne do vrha dovoljna je da ispuni ljudsko srce. Sizifa treba da sebi predstavljamo kao srećnog.
Kami, Mit o Sizifu,
„Junak Dostojevskog Kirilov, prototip je za ideju da se besmisao života ne razara u besmislu ne-postojanja. Smrt ne oslobaÄ‘a od niÅ¡tavila života, naroÄito ne onda ako se u samom životu zaÄne diktat za njegovim nestajanjem. Ne-prirodnost samoubistva je u tome Å¡to se smrću nastoji odbraniti sloboda kao privilegija života. Taj dobrovoljni prekid i odbijanje da se živi život je takvog tipa da se njime negira smisao života i smisao slobode. Jer je sloboda svedena na nultu taÄku, odakle poÄinje tiÅ¡ina ne-postojanja. SamoubilaÄki nagon za ukidanjem individualnog života utemeljen je na shvatanju da je Äovjek, a ne Bog, vlasnik ljudskog života; Prema ovome, ako je Äovjek apsolutni izvor vlastitog postojanja, unutraÅ¡nji nalog za dobrovoljnim prekidom života ima opravdanje u slobodnoj volji pojedinca. Ali, ako je Äovjek stvoren, onda ta Äinjenica da je stvoreno stvorenje iskljuÄuje mogućnost da može da bude uzrok sopstvene smrti, kao Å¡to nije i ne može biti uzrok svog života. Jer Äovjek nije darodavac, već primalac darova života, tako nije vlasnik već samo su-vlasnik života, gdje se kroz odgovornost potvrÄ‘uje ljudska liÄnost. Na isti naÄin, Äovjek ne može preuzeti odgovornost za smrt drugog Äovjeka, jer je to nasilno preuzimanje Božijih prerogativa. Samo su istorijski despoti i tirani, uzurpirali prirodno pravo Äovjekovo na život, utemeljeno na religioznom biću Äovjekovom i prigrabili moć da odluÄuju o životima ljudi. PogreÅ¡nost u osnovi svih tiranida je lažno uvjerenje tirana da se on kao pojedinac pita o smrti i životu svojih podanika.
U suÅ¡tini postojanja je samotumaÄenje i interpretacija. No, sama interpretacija je podložna zakonu umiranja kao stanoviÅ¡tu sa koga se procjenjuje smisao postojanja. Krajnja taÄka života u kojoj su iscrpljeni svi njegovi darovi, postaje glavni promoter života. Jer smisao kraja je takav da Äovjek mora ubrzati sve svoje radnje do maksimuma da bi u okviru oroÄenog trajanja ispunio zahtjeve života.Ali, u procesu samotumaÄenja ne stižemo nikad do kraja, jer pred nama je uvijek, nikad iza nas, procjep nepostojanja. Pitanje zbog Äega smo probuÄ‘eni iz sna jednog nepostojanja da bi proÅ¡avÅ¡i kroz svjetlost života zavrÅ¡ili opet u niÅ¡tavilu smrti ugrožava naÅ¡u prividnu ravnotežu. I Edip je mislio da je odgonetnuo Sfinginu zagonetku, da je dobio i grad i vlast i kraljicu, a svjedoci smo koliko je njegovo znanje o Äovjeku zapravo neznanje i totalna samoobmana. U perspektivi kraja, preispitivanjem života možda uvijek dobijamo lažnu sliku kao u iskrivljenom ogledalu? Jer ispred nas lebdi ta crna sjenka nepoznatog koja obesmiÅ¡ljava prolaznošću svaku misao i svako djelo, neprozirnost smrti iza koje se ne vidi niÅ¡ta: Koprena smrti ležerno obmotana oko stabla života. Možemo u svakom trenutku da dobrovoljno okonÄamo život, ali i taj slobodno izabrani prekid individualnog postojanja, samo je potvrda da je smrt apsolutni gospodar života.
ÄŒovjek miÅ¡ljen u antropoloÅ¡koj ravni, izvan eshatoloÅ¡ke dimenzije postojanja, živi svoje konaÄne mogućnosti strepeći od apsolutnog kraja. Jer je u tom sluÄaju smrt onaj straÅ¡ni sud u kome se ruÅ¡i postojanje. Za velike monoteistiÄke religije, smrt nije posljednja taÄka života, već samo naÄin da se domognemo vjeÄnosti. Smrt je prolaz u kome se iz smrti prelazi u novi život. I o tome nas pouÄavaju svi proroci svijeta, od Bude do KonfuÄija, Muhameda ili Hrista. U religijskom iskustvu smisao života mjeri se prema taÄki umiranja, jer ispravan život po naÄelima moralne vrline osigurava Äovjeku eshatoloÅ¡ku budućnost. Tako se budno mora paziti na svaki pokret, ponaÅ¡anje, djelo, misao ili izgovorenu rijeÄ, jer je to „ulaznica“ kojom se može pribaviti vjeÄni život. Barijera smrti može da ima dvostruki smisao za Äovjeka. Ili se pretpostavlja kao apsolutni kraj Äime se Äovjek uzdiže kao konaÄno biće koje bivstvuje u svojim konaÄnim mogućnostima? Ili se smrt shvata kao taÄka provjere života, u kojoj se odluÄuje o vjeÄnosti? Dakle, ili smo pred nepremostivim bedemom smrti kao pred zidom plaÄa, pred kojim se sve zavrÅ¡ava, ili smrt znaÄi osloboÄ‘enje, put u neki viÅ¡i oblik postojanja? Pitanje da li je smrt kraj ili poÄetak sadrži kljuÄ za antropoloÅ¡ko shvatanje Äovjeka, ali nam i suÅ¡tinski otvara prolaz prema metafizici i religiji.
Sonja Tomović – Šundić
Â
You must be logged in to post a comment Login