Боувијев имиџ Ñе ÑедамдеÑетих година заÑнивао на темама хришћанÑтва очигледним у научној фантаÑтици, књижевноÑти и позоришту. Идеја о „ванземаљцу меÑији“ заједничка је научно-фантаÑтичним филмовима и књижевноÑти и кључан је концепт за разумевање Дејвида Боувија. У контекÑту научне фантаÑтике, „ванземаљац меÑија“ функционише као фигура која угроженом човечанÑтву пружа наду и Ñвојим надљудÑким квалитетима напаћеном Ñвету нуди утеху. Ове карактериÑтике приÑутне Ñу на албуму The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders From Mars (1972) и у филму Човек који је пао на земљу (1976).
Ðлбум о Зигију почиње упозорењем човечанÑтву да му оÑтаје још пет година живота („Five Years“), а завршава Ñе могућношћу да га Зиги ÑпаÑе („Rock ’n’ Roll Suicide“). Моћ поÑледње пеÑме на албуму почива на чињеници да Ñу „клинци“ већ окренули леђа Зигију, а ипак, он је у могућноÑти да ÑпаÑе очајног појединца. Као алегорија на ИÑуÑов живот (он умире да би ми били ÑпаÑени), ово ипак захтева мало појашњења. Слична је тема Боувијевог првог правог играног филма, где га видимо као ванземаљца аутÑајдера који је дошао да ÑпаÑе Ñвој народ на планети Ðнтеа и да их упозори да је земља на путу пропаÑти. Филм Ñе заÑнива на роману у коме је гоÑподин Њутн (Боувијева улога) предÑтављен као чудак, ванземаљац и хриÑтолик (ТевиÑ, [1963] 1999). И Зиги и гоÑподин Њутн желе да човечанÑтво ÑпаÑу некаквом боголиком интервенцијом. КаÑније ћемо видети како многи Боувијеви обожаваоци кориÑте Ñакрални језик да Ñвојој омиљеној звезди иÑкажу дивљење.
Водећи британÑки музички магазин Melody Maker од 22. јануара 1972. у чланку под наÑловом „Oh You Pretty Thing“ („О, Ñлаткишу“) објављује да је Боуви геј. Иако Ñе Боуви изјаÑнио да није нарочито заинтереÑован за ÑекÑуално оÑлобађање, то није Ñпречило чаÑопиÑ Gay News да га проглаÑи за водећу звезду „Gay Rock“ (ХолмеÑ, 1972). Чињеница да је Боуви тада био ожењен Енџи и живео Ñ ÑšÐ¸Ñ…Ð¾Ð²Ð¸Ð¼ Ñином Зоувијем, још је више појачала интереÑовање јавноÑти за његову ÑекÑуалноÑÑ‚. Иако му је „Space Oddity“ 1969. донела пето меÑто на британÑким топ лиÑтама, тек Ñе извођењем на Tops of the Pops 5. јула 1972. нашао у центру пажње јавноÑти. Боувијева појава те ноћи урезаће Ñе у памћење и утицаће на Ñледећу поп-генерацију чудака-транÑвеÑтита, укључујући Бој Ðорџа, Марка Ðлмонда и Билија Мекензија (George, 1995; Almond, 1999, Doyle, 1998). Боувијева наранџаÑта коÑа, плаво-зелено одело, кемп понашање и рука којом је обгрлио раме гитариÑте Мика РонÑона привукли Ñу пажњу публике „мејнÑтрима“. Визуелни утицај овог перформанÑа значио је раÑкид Ñ Ð²Ð°Ð¶ÐµÑ›Ð¸Ð¼ нормама мушке хетероÑекÑуалне рок музике. Боувијева политика културе наглашена је његовим прихватањем театралноÑти, шминке и ÑекÑуалне амбивалентноÑти, а Ñве заједно увело је миÑтерију „оног другог“ у живот звезде.
ПоÑтмодерни имиџ
Лабава дефиниција албума Aladdin Sane има вишеÑтруко дејÑтво. Његов имиџ Ñ Ð½Ð°Ñловне Ñтране овог албума познат је Ñвим Боувијевим обожаватељима и заљубљеницима у поп-музику. Боуви је наÑликан лицем ка камери, затворених очију. Његова шаргарепаÑта коÑа и траке црвеног и плавог Ñветла преко лица део Ñу ове маркантне позе. Ðа полеђини албума, уз ÑпиÑак пеÑама, види Ñе Ð¾Ð±Ñ€Ð¸Ñ Ð‘Ð¾ÑƒÐ²Ð¸Ñ˜ÐµÐ²Ð¾Ð³ лика онако како Ñе појављује на предњој Ñтрани. Боуви неÑтаје у виду паре, па ако Ñе вратимо на наÑловну Ñтрану, она делује плаÑтично и нереално. Чини Ñе да Ð²Ð°Ñ Ñама Ñлика пита да погодите где „прави“ Боуви почиње, а где Ñе фабриковани имиџ завршава. Овде је очита аналогија Ñ Ð»Ð¸ÐºÐ¾Ð¼ Зигија СтардаÑта, Ñ Ñ‚Ð¸Ð¼ што Боуви Ñада прави један корак даље. Оно што је упадљиво јеÑте дефиниÑана природа Ñлике: нема позадине нити контекÑта; умеÑто тога, очи поÑматрача Ñу на Боувијевој креацији.
Теоретичар културе Пол Вирилио заÑтупа Ñтановиште да модерне форме заправо Ñмањују комплекÑноÑÑ‚ видног поља терајући Ð½Ð°Ñ Ð´Ð° Ñе фокуÑирамо на одређене Ñлике. Ове „плаÑтичне Ñлике“ тако Ñу моћне да Ñе концентришемо на њих науштрб квалитета који их окружују. Према Вирилију, овај Ð¿Ñ€Ð¾Ñ†ÐµÑ Ñ˜Ðµ очигледан у Ñилуети Чарлија Чаплина или црвених уÑана Мерилин Монро. Ту лежи њихова моћ, а Ñлободно им Ñе може додати Aladdin Sane, јер кад Ñе добро погледа, „контекÑÑ‚ неÑтаје у магли“ (Вирилио, 1994: 14). Ðашу пажњу не привлачи више Боуви, вођа групе, преображен у Зигија, већ Боуви као Боуви. Иако је поп-музика увек „колективна производња“, централну пажњу на Ñцени привлачи Боувијева Ñлика. Док Ñе Зиги налази унутар раÑтреÑите приче, Ðладин Сејн је поÑтмодерна Ñлика која плута Ñлободна, без контекÑта око Ñебе.
Бероуз и ÑекÑуални идентитети
Први Боувијев директан ÑуÑрет Ñ Ð‘ÐµÑ€Ð¾ÑƒÐ·Ð¾Ð¼ је био 17. новембра 1973. у његовој кући у Лондону. Чињеница је да је Боуви непоÑредно пре тога открио Бероузова дела, али је желео да иÑтражи њихове заједничке уметничке Ñадржаје. Разговор је обухватао горуће теме, од љубави до научне фантаÑтике и од ÑекÑуалноÑти до Жанеове драме Слушкиње (Copetas, 1974). ПоÑле овог ÑуÑрета, причало Ñе да је Боуви на неким од Ñвојих концерата читао одломке из Бероузовог романа The Wild Boys (1971). Међутим, Бероузов утицај Ñеже даље од његових чиÑто читалачких преференција.
Пишући и Ñнимајући албум Diamond Dogs, Боуви је почео да екÑпериментише Ñ Ð‘ÐµÑ€Ð¾ÑƒÐ·Ð¾Ð²Ð¾Ð¼ cut-up техником (техника иÑецања). Ðејми РаÑел (Russel, 2001) тврдио је да је Бероуз, кориÑтећи cut-up технику, трагао за књижевним оружјем које би појединца оÑлободило од Ñпољне контроле. Тако Бероузов хомоÑекÑуални идентитет заузима централно меÑто у ономе што тражи кроз cut-up технику – начин да прекине регулацију влаÑтитог идентитета ван нормативних ÑекÑуалних кодова и претпоÑтавки. То значи да је Бероуз наÑтојао да разбије популарну концепцију хомоÑекÑуалног као феминизираног. Према Бероузу, бити геј мушкарац на крају двадеÑетог века значило је бити под друштвеном и културном репреÑијом. ДоÑловце Ñецкајући новине, магазине и медицинÑке чаÑопиÑе, Бероуз је покушавао да Ñломи владајућу културу контролиÑања и Ñтвори нова значења и егзиÑтенцијалне могућноÑти. Иако је Семјуел Бекет за Бероузову књижевноÑÑ‚ тврдио да „није пиÑање него мајÑториÑање“, ова техника је опчинила Боувијеву машту (Russel, 2001: 61).
Омот албума Diamond Dogs буквално приказује иÑецканог човека, заправо Боувија који је пола човек, а пола паÑ… Ðа унутрашњој Ñтрани албума Боуви је наÑликан као енергичан улични мангуп у кожним чизмама, Ñ Ñ„Ð¸Ð»Ñ†Ð°Ð½Ð¸Ð¼ федора шеширом и фантаÑтичним жакетом, у Ñедећем положају, Ñ Ð¿Ð°Ð½Ð¾Ñ€Ð°Ð¼Ð¾Ð¼ велеграда у позадини. Ðлудира Ñе на Боувијеву мужевну ÑекÑуалноÑÑ‚; наÑликан је хладнокрван, али беÑан паÑ. Тумачећи ову Ñлику, може Ñе тачно рећи да поÑтоје две интерпретације. С обзиром на Боувијев ÑÑ‚Ð°Ñ‚ÑƒÑ Ð³ÐµÑ˜ и биÑекÑуалне Ñупер звезде, Ñлика Ñе ÑупротÑтавља култури мејнÑтрима ÑедамдеÑетих која је амбивалентне форме мушке ÑекÑуалноÑти поÑматрала иÑкључиво као феминизиране. Ова Ñлика такође предÑтавља доминирајућу мушку ÑекÑуалноÑÑ‚, где Ñе мужевноÑÑ‚ изједначава Ñа ÑпоÑобношћу да Ñе контролише агреÑивна ÑекÑуалноÑÑ‚. Боувијева паÑја фигура наговештава мушку ÑекÑуалноÑÑ‚ као ÑуштинÑки „анималну“, коју треба тренирати и којој треба командовати.
То што је Боуви глумио Ñтрејт, чврÑтог момка и тврдио да је у брзом року пронашао музички правац који је тражио, очигледно захтева неко објашњење. Ðеки Ñу овај преокрет видели као још једну његову маÑку. Према тој интерпретацији, Tin Machine проналази неаутентични рок поÑле Ñвоје деконÑтрукције. Гледајући Боувијеву каријеру у целини, овако нешто Ñвакако има ÑмиÑла, али Ñматрам да Ñе ипак превише узима здраво за готово. Он је овде прихватио имиџ нормалнијег, што његовој музици даје већу комерцијалну драж и то је уједно био његов одговор на Ñтрах од Ñиде, као што је ÑедамдеÑетих имао позитивно виђење идентитета. Верујем да је оÑамдеÑетих прихватио маÑку нормалноÑти, не као поÑтмодерну Ñтратегију, већ као вид заштите. То је урадио и због новца и да преживи амбивалентноÑÑ‚ јавноÑти према геј и биÑекÑуалним извођачима. И то је Ñавршено функциониÑало. Ипак, Боуви, медијÑки манипулант из ÑедамдеÑетих, поÑтаје ÑвеÑтан да Ñе одомаћује у индуÑтрији конзервативне културе.
Утицај Демијена ХерÑта
Утицај Демијена ХерÑта и Брит-арта највидљивији је на првом Ñинглу, „The Heart′s Filthy Lesson“, издатом на албуму 1. Outside. Видео Ñпот тог Ñингла показује Боувија у Ñкладишту које Ñе лагано претвара у уметничку галерију. Управо Ñе за најиÑтакнутије уметнике Бритарта зна да Ñу на почетку каријере Ñвоје радове излагали у напуштеним зградама. Ðа Ñпоту видимо Боувија као уметника који прави гипÑане домороце у природној величини. Заједно Ñ Ð´Ñ€ÑƒÐ³Ð¸Ð¼ уметницима око Ñебе, он једе људÑко меÑо, држи људÑке органе (у једном тренутку и људÑко Ñрце) и ноÑи маÑке мртвих животиња. Централна гипÑана фигура на крају добија животињÑку главу и у једном моменту појављује Ñе миш Ñ Ñ™ÑƒÐ´Ñком главом.
[youtube]pe6uWzwQ1FE[/youtube]
Спот је Ñнимљен у Ñмеђим тоновима, што може да упућује на меÑо које трули или чак на фекалије. Како Ñе прича одвија, чујемо Боувија како Ñтење: „Бар да има неке будућноÑти.“ Све време кроз пеÑму Ñе протеже оÑећање неÑклада и озбиљноÑти, које је иÑтовремено приÑила и нелагодноÑÑ‚. Гледано у оквиру Боувијевог рада, крајњи ефекат је подÑећање на антиутопијÑке пејзаже The ManWho Sold the World иDiamond Dogs. ПоÑматрано у овом контекÑту, намерно замагљивање граница између људи и животиња има блиÑке везе Ñ Ð½ÐµÐºÐ¸Ð¼ Боувијевим ранијим транÑгреÑијама. ПодÑтичући Ñвоје боемÑке инÑтинкте поп-звезде – уметника, Боуви наÑтавља да деконÑтруише уобичајене категорије иÑкуÑтава између мушкараца и жена, различитих ÑекÑуалноÑти и животиња и људи.
Либерални боем
Ð”Ð°Ð½Ð°Ñ Ð”ÐµÑ˜Ð²Ð¸Ð´ Боуви није више онај Ñтари поÑтмодерни радикал. Ðедавно, у једном интервјуу за музички чаÑопиÑ, новинар Пол ди Ðуаје  за Боувија каже да „Ð´Ð°Ð½Ð°Ñ Ð³Ð¾Ð²Ð¾Ñ€Ð¸ озбиљно, подижући обрве, Ñ Ð¾ÐºÐ»ÐµÐ²Ð°ÑšÐµÐ¼, као академик Ñ ÐœÐµÐ½Ñ…ÐµÑ‚Ð½Ð°“. Интервју неÑметано тече од размишљања о 11. Ñептембру, књижевноÑти Питера Ðкројда и Тома Вулфа до поÑтмодернизма. Изгледа да је Боуви још увек заинтереÑован за питања поÑтмодернизма јер коментарише: „Ðко оÑтвариш духовну везу Ñ Ð½ÐµÐºÐ¾Ð¼ врÑтом чиÑтоте, онда Ñве оÑтало дође на Ñвоје меÑто – морал, план, неки ÑмиÑао је у томе. Ðли мене то заобилази“. Разговор Ñе даље наÑтавља о Боувијевом албуму Reality. Раније, овакав наÑлов могао би да означава поÑтмодерни покушај да открије „природно“ као „културно“, изазивајући уÑтаљена правила. Ово можда и даље важи Ñ Ð¾Ð±Ð·Ð¸Ñ€Ð¾Ð¼ на то да је на наÑловној Ñтрани албума Боуви као из цртаног филма.
Ипак је евидентније филозофÑко поÑтмодерно питање у шта веровати у крхком и опаÑном Ñвету. У Ñвојим текÑтовима Боуви прави различите метафоре о духовном измештању. Он није више књижевно-уметнички перверзњак, већ заузима позу поштеног либерала ухваћеног у клопку културе којом владају Ñтрах и фундаментализам. Дубиозе о ÑекÑу и полу давно Ñу напуштене, поÑебно поÑле Ñлике Ñрећно ожењене звезде у магазину Hello! Слично албуму Heathen (2002), Reality одјекује повезаношћу 11. Ñептембра и општих духовних питања, што је најочигледније у пеÑми „Looking for Water“ (2003), где Боуви пева: „За тебе не знам, али моје Ñрце није тамо“. ПеÑма је комплекÑна медитација о поÑвећеноÑти и вери у једном велеграду (Њујорк) Ñравњеном Ñа земљом у терориÑтичком нападу. Метафоре које Ñе преплићу изазивају неверицу у предÑедника Буша и канцелара Блера, њиховог рата против терора и болно тражење иÑтине.
Ðик СтивенÑон
You must be logged in to post a comment Login