„Podvrgnuti se psihoanalizi unekoliko je sliÄno kao jesti sa drveta saznanja. Saznanje, koje na taj naÄin stiÄemo, suoÄava nas sa novim etiÄkim problemima; a niÅ¡ta ne doprinosi njihovom reÅ¡avanju“
Ludvig VitgenÅ¡tajn je imao ambivalentan odnos prema Frojdu: sa jedne strane, sebe je nazivao Frojdovim uÄenikom i sledbenikom, sa druge strane, neprestano je upozoravao na Å¡tetan uticaj psihoanalize. To se jasno vidi i iz jednog VitgenÅ¡tajnovog pisma Normanu Malkolmu:
„I ja sam, takoÄ‘e, bio veoma impresioniran kada sam prvi put Äitao Frojda. On je izuzetan. – Kod njega, naravno, ima puno sumnjivog razmiÅ¡ljanja, a njegov Å¡arm i privlaÄnost predmeta koji razmatra toliko su veliki da lako možeÅ¡ da se prevariÅ¡. On uvek istiÄe koliko je jak duÅ¡evni otpor, koliko su snažne predrasude protiv psihoanalize. Ali nikada ne kaže da ta ideja za ljude poseduje ogroman Å¡arm, kao uostalom i za samog Frojda. Možda postoje snažne predrasude protiv razotkrivanja neÄeg nedoliÄnog, ali ponekad je to beskrajno privlaÄnije nego Å¡to je odbojno. Osim ako ne razmiÅ¡ljaÅ¡ vrlo jasno, psihoanaliza je opasna i nepoÅ¡tena praksa i nema kraja njenim loÅ¡im posledicama, a za uzvrat je uÄinila malo dobrog.“
PrivlaÄnost psihoanalize teÅ¡ko je odoleti zbog Frojdove domiÅ¡ljatosti u konstruisanju „fantastiÄnih pseudoobjaÅ¡njenja; „Frojd piÅ¡e odliÄno i zadovoljstvo ga je Äitati“, ali upravo zato Äitalac „mora da poseduje vrlo snažnu, istanÄanu i upornu kritiÄnost“ kako ne bi bio zaveden. VitgenÅ¡tajn je za Frojda govorio da je lukav i veÅ¡t, ali je smatrao da on nije bio ni mudar ni genijalan, jer nije dovoljno poznavao sebe niti razumeo pravo znaÄenje svojih rezultata. Frojd je verovao da je doÅ¡ao do revolucionarnih nauÄnih otkrića, a umesto toga on je, prema VitgenÅ¡tajnovim reÄima, stvorio novu mitologiju. UvoÄ‘enjem nesvesnog u objaÅ¡njavanje ljudskog ponaÅ¡anja i psihiÄkog života „nisu otkriveni nikakvi novi regioni duÅ¡e“ kao Å¡to je mislio Frojd, nego je, smatra VitgenÅ¡tajn, izgraÄ‘en nov pojmovni okvir. MitoloÅ¡ki aspekt psihoanalize sastoji se upravo u tome Å¡to je ova konceptualna revizija pokrivena i predstavljena kao empirijska hipoteza:“Ono Å¡to Frojd kaže o podsvesnom zvuÄi kao nauka, ali u stvari je samo sredstvo reprezentacije“.
U „Plavoj knjizi“ Vitgenštajn piše:
„Ideja da postoje nesvesne misli izazvala je revolt kod velikog broja ljudi. Drugi su opet rekli da oni nisu u pravu kada pretpostavljaju da postoje jedino svesne misli i da je psihoanaliza otkrila nesvesne misli. Oni koji se protive nesvesnim mislima nisu uoÄili da se ne protive novootkrivenim psiholoÅ¡kim reakcijama, već naÄinu na koje su one opisane“
VitgenÅ¡tajn istiÄe da se reÄ â€žnesvesno“ u svakodnevnom jeziku obiÄno upotrebljava kao pridev i oznaÄava sadržaje koji nisu prisutni u svesti. Frojd je prvo poimeniÄio ovaj pridev, a zatim je pretpostavio da tako dobijena imenica predstavlja ime nove i neistražene oblasti, nastanjene entitetima koji ne samo da nisu prisutni u svesti već to i ne mogu da budu usled potiskivanja; tek primenom metoda psihoanalize nesvesne misli i želje transformiÅ¡u se u svesne.
VitgenÅ¡tajn ukazuje da nesvesno, kao fundamentalni termin psihoanalize, ima znaÄenje jedino unutar iskaza psihoanalitiÄke teorije, a da je znaÄenje ovih iskaza odreÄ‘eno naÄinom njihove verifikacije. S obzirom da se tvrÄ‘enja psihoanalitiÄara smatraju verifikovanim onda kada ih pacijent koji se podvrgava psihoanalizi prizna kao ispravno objaÅ¡njenje svog ponaÅ¡anja, sledi da reći da je izvesna osoba imala nesvesne misli ili želje kada je postupila na odreÄ‘eni naÄin ne znaÄi niÅ¡ta drugo nego reći da će ona biti sklona da prihvata naknadnu rekonstrukciju tog dogaÄ‘aja koju joj ponudi analitiÄar.  Prema VitgenÅ¡tajnovom miÅ¡ljenju, svi iskazi o nesvesnom mogu se redukovati na iskaze o ovakvom prepoznavanju post factum; njima se ne tvrdi da su odreÄ‘ene „duÅ¡evne sile“ u pacijentu bile uzroÄno aktivne u toku samog analiziranog postupka, kao Å¡to je verovao Frojd, jer bi, u tom sluÄaju, istinitost ovih iskaza morala da se proverava na sasvim drugaÄiji naÄin. Sve Å¡to je zaista otkriveno u psihoanalizi jeste jedna nova psiholoÅ¡ka reakcija: naime, ljudi su posebno skloni da prihvate izvesnu vrstu objaÅ¡njenja; ova Äinjenica je zatim opisana pomoću neobiÄne terminologije u kojoj se pojavljuju izrazi kao Å¡to su „nesvesne misli“, „nesvesne želje“, itd.Naravno, „u tome nema niÄeg pogreÅ¡nog, poÅ¡to je to samo nova terminologija i može se u bilo kojem trenutku ponovo prevesti u obiÄan jezik“, ali problemi nastaju kada novi izrazi poÄnu da nas zavode prizivajući pogreÅ¡ne slike i analogije, koje Frojd nekritiÄki preuzima i ugraÄ‘uje u svoju teoriju kao nauÄno potvrÄ‘ene rezultate. Pored toga, pacijent može biti naveden da prihvati psihoanalitiÄko objeÅ¡njenje usled sugestivne moći analitiÄara, a ne sadržaja samog objaÅ¡njenja; Å¡taviÅ¡e, u arhitektonskoj praksi ovaj kriterijum ne primenjuje se dosledno, jer bi u skladu sa njim trebalo odbaciti kao neisdtinita sva tvrÄ‘enja koja pacijent nije spreman da prihvati; umesto toga, u mnogim sluÄajevima se pretpostavlja da analitiÄar raspolaže pravim objaÅ¡njenjem iako mu pacijent pruža otpor. To pokazuje da tvrÄ‘enja u psihoanalizi, baÅ¡ kao i tvrÄ‘enja u pojedinim filozofskim uÄenjima kao Å¡to su solipsizam ili idealizam, „nijedna Äinjenica ne može da se opravda niti da opovrgne“, odnosno da psihoanaliza nije nauka.
SliÄno je i sa Frojdovim tumaÄenjem snova: Frojdov osnovni stav da je svaki san ispunjenje potisnute želje nije empirijska hipoteza, jer tada bi on već bio opovrgnut brojnim primerima snova u kojima se izražava, na primer, potisnut strah, a ne želja. UvoÄ‘enjem distinkcije izmeÄ‘u manifestnog i latentnog sadržaja sna, pri Äemu latentni sadržaj uvek Äini potisnuta želja kakav god da je njegov manifestni sadržaj, direktno je uklonjena mogućnost opovrgavanja. Frojd, dakle, nije izgradio nauÄnu teoriju snova, već je ponudio nov sistem njihove reprezentacije: prilikom tumaÄenja „u izvesnom smislu snevaÄ iznova sanja svoj san, ali u okruženju u kome su izmenjeni njegovi aspekti“. Teza da je svaki san ispunjenje neke želje ne razotkriva nikakvu suÅ¡tinu sna, već predstavlja gramatiÄko pravilo: ona odreÄ‘uje Å¡ta treba da važi kao prihvatljivo objaÅ¡njenje prihvatanja sna u simbolizmu koji je smislio Frojd. VitgenÅ¡tajn smatra da bi bilo jednako plauzibilno pretpostaviti da je sadržaj svakog sna potisnuti strah ali tada bi nastao nov pojmovni okvir, razliÄit od onoga koji se upotrebljava u psihoanalizi.
Međutim, Vitgenštajn najviše zamera Frojdu što nije jasno razlikovao uzroke i razloge:
„Kada se smejemo a ne znamo zaÅ¡to, Feojd tvrdi da to možemo da otkrijemo pomoću psihoanalize. Ovde uoÄavam da su uzroci pobrkani sa razlozima. Biti naÄisto sa time zaÅ¡to se smejeÅ¡ nije isto Å¡to i biti naÄisto sa uzrokom. Kada bi to bio sluÄaj, tada slaganje sa analizom vica, koja je data kao objaÅ¡njenje toga zaÅ¡to se smejeÅ¡, ne bi bio naÄin da to otkrijeÅ¡. Pretpostavlja se da slaganje (analizirane) osobe pokazuje da je analiza bila uspeÅ¡na. Nema niÄeg Å¡to bi tome odgovaralo u fizici. Naravno, možemo da navedemo uzroke smeha, ali da li su to zaista uzroci ne pokazuje se u tome Å¡to se (analizirana) osoba slaže da jesu. Uzroci se otkrivaju eksperimentalnim putem. PsihoanalitiÄki naÄin utvrÄ‘ivanja zaÅ¡to se neko smeje analogan je estetskom istraživanju. Jer (kriterijum) ispravnosti estetske analize mora biti to da se osoba kojoj je ponuÄ‘ena analiza slaže sa njom. Razlika izmeÄ‘u razloga i uzroka pokazuje se u sledećem: esencijalni deo istraživanja razloga jeste da se osoba sa tim složi, dok se istraživanja uzroka obavlja eksperimentalno. („Ono sa Äimse pacijent slaže ne može biti hipoteza o uzroku njegovog smeha, već jedino da je to i bilo razlog zaÅ¡to se smejao“) Naravno, osoba koja se slaže da je to razlog nije bila svesna da je to bio razlog (za njeno ponaÅ¡anje) u to vreme. Ali reći da je to podsvesni razlog samo je naÄin izražavanja.“
Frenk Kjofi istiÄe da je nerazlikovanje razloga i uzroka nije uzgredni propust u Frojdovoj teoriji, već njeno konstitutivno obeležje. „Stapanje“ ovih razliÄitih pojmova u jedan omogućava Frojdu da uvek bude u pravu: kada se analizom otkriju nesvesni uzroci/razlozi neÄijeg ponaÅ¡anja, slaganje analizirane osobe potvrÄ‘uje ispravnost analize, jer je reÄ o razlozima; meÄ‘utim, neslaganje analizirane osobe sa predloženom analizom ne opovrgava ispravnost analize, poÅ¡to su to istovremeno i uzroci, a analizirana osoba ne mora biti u stanju da prepozna uzroke svog ponaÅ¡anja. Dakle, nenauÄni (i mitoloÅ¡ki) karakter psihoanalize proizilazi iz toga Å¡to je Frojd revidirao znaÄenje reÄi „uzrok“, upotrebljavajući je Äas u njenom tradicionalnom znaÄenju onoga Å¡to kauzalno odreÄ‘uje neÄije ponaÅ¡anje, a Äas da njom oznaÄi razloge koji racionalizuju to ponaÅ¡anje i pružaju neku vrstu teoloÅ¡kog objaÅ¡njenja.
Iako, prema VitgenÅ¡tajnovom miÅ¡ljenju, psihoanaliza nije nauka, to ne umanjuje njen znaÄaj – stvaranje novih pojmovnih okvira jednako je važno kao i formulisanje novih empirijskih hipoteza. Mur se u svom prikazu VitgenÅ¡tajnovih predavanja održanih 1930 – 1933. zabeležio da je on psihoanalizu nazivao „božanstvenom reprezentacijom“. Njegovo shvatanje filozofske analize ima izvesnih sliÄnosti sa psihoanalizom: kao i psihoanaliza, tako i analiza naÅ¡eg svakodnevnog jezika predstavlja terapeutski metod; dok nam prva pomaže da se oslobodimo neuroza i anksioznosti, druga nam pokazuje izlaz iz brojnih paradoksa i pseudoproblema koji nas Äesto muÄe i zbunjuju.
Vitgenštajn je sredinom tridesetih godina dvadesetog veka ozbiljno razmišljao da prestane da se bavi filozofijom i da se sa svojim prijateljem i bivšim studentom Morisom Drurijem posbeti psihijatrijskoj praksi zasnovanoj na psihoanalizi; tu odluku je smatrao prirodnim produžetkom svog filozofskog rada; štaviše verovao je da poseduje poseban talenat za psihoanalizu.
Žan Buveres smatra da je VitgenÅ¡tajn pomalo nepravedan i suviÅ¡e strog u svojoj kritici psihoanalize. On ukazuje da VitgenÅ¡tajnova ocena nauÄnog statusa psihoanalize poÄiva na pretpostavci da postoji oÅ¡tra granica izmeÄ‘u nauke, sa jedne strane, i ostalih nenauÄnih aktivnosti, sa druge, koji nije u duhu njegove pozne filozofije. Osim toga, upravo je VitgenÅ¡tajn isticao da su i u okviru nauke pojmovne revizije Äesto predstavljene kao empirijska otkrića; VitgenÅ¡tajn je Kopernikovu heliocentriÄnu hipotezu i Darvinovu teoriju evolucije smatrao za primere nauÄne mitologije: i Kopernik i Darvin su, prema VitgenÅ¡tajnovom miÅ¡ljenju, umesto teorijskih hipoteza stvorili nova sredstva reprezentacije koja su za ljude posedovala neodoljivi Å¡arm.
Andrej Jandrić