Hans Kastorp, mladi junak romana „Čarobni breg“, dolazi u posetu u sanatorijum za tuberkulozne u Å¡vajcarskom mestu Davos. Nameravajući da u njemu provede tri sedmice, on od gosta postaje pacijent i u njemu ostaje sedam godina. Za to dugo vreme on, voljom sveznajućeg pripovedaÄa, prolazi kroz mnoge duhovne avanture i iskuÅ¡enja koja odsudno utiÄu na formiranje njegovog romanesknog karaktera. Zbog toga je ovaj roman Tomasa Mana realizovan tako da bude i pouÄno Å¡tivo, odnosno roman o vaspitanju (Bildungsroman).
NaÄela
Tradicija vaspitnog romana u nemaÄkoj književnosti je jaka. Tome je mnogo doprineo Geteov roman „Avanture Vilhelma Majstera“. Kao Å¡to su tome doprineli i, u proÅ¡lom veku, neki romani Hermana Hesea. Vapitanje duha junaka, njegove „avantute“, po pravilu su predmet zanimanja pisaca takvih romana. Pa je, otuda, sasvim logiÄno da realistiÄko oblikovanje književnog smisla, u takvim tekstovima, bude dominantno. MeÄ‘utim, Manov roman „Čarobni breg“razgraÄ‘uje formu klasiÄnog realistiÄnog romana. Najpre, Äinjenicom da u njemu cikliÄno razvijene fabule skoro da i nema. Potom u zamaÅ¡nim piÅ¡Äevim digresijama, Äesto realizovanim u formi piÅ¡Äevog komentara, potom i u opsežnim dijaloÅ¡kim partijama. Sve to osnažuje vaspitne ambicije junaka Hansa Kastorpa na Äijem putu samovaspitanja istupaju sasvim razliÄiti likovi. Funkcija tih likova, u velikoj je meri simboliÄka, metaforiÄka. Pa, tako Klavdija Å oÅ¡a, lepa Ruskinja, simbolizuje Äulno naÄelo postojanja, erotsku ljubav, dok su Setembrini i Nafta likovi simboli suprostavljenih ideoloÅ¡kih naÄela. Setembrini je demokrata, graÄ‘anski humanista, a Leo Nafta predstavnik jezuitsko-diktatorske koncepcije shvatanja vlasti i druÅ¡tva.
U svojim kraćim, nefikcionalnim tekstovima „Gete i Tolstoj“ i „Zapisi jednog nepolitiÄara“, pisanih neposredno pre rada na ovom obimnom romanu, Tomas Man je izneo neke od svojih ideoloÅ¡kih, odnosno politiÄkih stavova. Koliko su, na jednoj strani, ti tekstovi anticipirali roman toliko su, na drugoj strani, oni ukazali kako se, koliko i u Äemu menjalo Manovo shvatanje druÅ¡tva i politike. A to je shvatanje iÅ¡lo od politiÄkog konzervativizma do sasvim demokratske, graÄ‘anske koncepcije, kao Å¡to se sa nemaÄkog, u „Budenbrokovima“, preÅ¡lo na evropsko tle, u romanu „Čarobni breg“.
Pritisci
Naime, već po objavljivanju „Čarobnog brega“ 1929. godine, Tomas Man je poÄeo da biva izložen intezivnim pritiscima faÅ¡istiÄke partije i vlasti. Ovaj njegov roman, u zajednici sa tekstovima koji su se zanimali srodnom druÅ¡tvenom, pa i ideoloÅ¡ko-politiÄkom tematikom, postao je u trn u oku onima koji su u tadaÅ¡njoj NemaÄkoj vlastodržaÄki sprovodili nacional-socijalistiÄke antidemokratske ideje. Zbog toga je tada uveliko slavni pisac, morao da napusti rodnu zemlju. Tako je on postao simbol suprostavljanja faÅ¡istiÄkoj nemaÄkoj vlasti, ali istovremeno i intelektualno-stvaralaÄka veliÄina. Apsolutni autoritet koji je svojom pojavom i stavom branio vrednosti evropske demokratije, ali i kulturne i civilizacijske tradicije i vrednosti.
MeÄ‘utim, onaj Äitalac ovog romana Tomasa Mana koji u njemu bude oÄekivao piÅ¡Äeve decidirano iznete stavove o pokrenutim pitanjima, posebno na naÄin da budu disfunkcionano izdvojena iz kompozicionog i stilsko-znaÄenjskog plana romana: da budu Äist ideoloÅ¡ki govor, ostaće razoÄarani. U obimnom tekstu romana „Čarobni breg“ pisac je ostavio otvorenim pitanje za koga se, izmeÄ‘u dva lika (dva suprostavljena naÄela) Setembrinnija i Nafte opredelio glavni junak. Kao Å¡to, u zavrÅ¡noj deonici, takav Äitalac neće sasvim izvesno uspeti da sazna Å¡ta se to, konaÄno, desilo sa glavnim junakom romana. Da li je u ratu, u Äiji je vihor sa planinskih visova u kojima je smeÅ¡ten sanatorijum za plućne bolesti, posle sedam godina boravka, i on pohrlio – izgubio život ili ga je zadesila drugaÄija sudbina.
To ukazuje na Äinjenicu da je pisca viÅ¡e zanimalo osvetljavanje unutarnjeg pozorja (junaka) romana, od slikanja njegove spoljaÅ¡nosti. Na spoljaÅ¡njem se pozorju odigrava malo dogaÄ‘aja, a ono Å¡to se deÅ¡ava u unutarnjem biću junaka neobiÄno je važno za konstituisanje romanesknog smisla. Ovaj roman jeste crna fuga smrti, ali njenim posredstvom junak dolazi u posed najsubliminarnijih saznanja o životu i svetu. On jeste udivljen njenom veliÄanstvenošću, ali stupa na stranu života. U viziji na samom zavrÅ¡etku romana, on uviÄ‘a da se jedino ljubav može suprostaviti smrti. „U ime dobrote i ljubavi Äovek ne sme dopustiti smrti da vlada njegovim mislima“. PoruÄuje on. I u tome se, u velikoj meri, ostvaruje vaspitna koncepcija ovog romana.
Mileta Aćimović – Ivkov