Bio je neki mart te 1982. godine. Vlažan i hladan.  Pred polazak iz Beograda za PriÅ¡tinu, Äuo sam da je izaÅ¡la ta tako dugo oÄekivana ploÄa Idola. Vojska i period posle nje, proÅ¡la mi je, izmeÄ‘u ostalih  u praćenju i ÄuÄ‘enju spram onoga Å¡to su DeÄaci – Idoli radili. MaljÄiki, Retko te viÄ‘am sa devojkama, DeÄko koji obećava, Omorina nad Evropom….bilo je to oslobaÄ‘anje beogradskog urbanog duha u svim njegovim kvalitetima u danima posle Titove smrti.
Elem, pre autobusa koji me je vodio onde za gde sam baterije punio u Beogradu,  trebalo je stići u prodavnicu u NuÅ¡ićevoj. Kad tamo, pored pulta za prodaju, nekako odsutno, omamljeno, stojao je Vlada Divljan. Nije ni primetio da sam upravo plaćao “Odbranu i poslednje daneâ€. Kako sam je, pre toga pregledao, sa interesovanjem , video sam da nema pesme koja je trebalo da se zove “MarÅ¡al†sa stihovima “MarÅ¡al je moj Bogâ€â€¦Preimenovana je u “Poslednji dani†a  MarÅ¡al je postao On. Skupio sam hrabrost i pitao ga „ZaÅ¡to, Å¡ta se to dogodilo?“  Pogledao me je oÄima koje me nisu videle i promrmljao neÅ¡to kao “eto, nije mogloâ€. Kasnije, na koncerima su se pevali ti stihovi, a moj primerak ploÄe proÅ¡ao je nebrojana sluÅ¡anja, žurke, identifikovanja stihova, rasprave…a i danas je  negde… nebrojano puta oblepljenih korica omota  selotejp trakom. U nekim evropskim muziÄkim novinama, “Odbrana…†je proglaÅ¡ena za jednu od najboljih ploÄa. Idoli su zatim zavrÅ¡ili svoj put sa “Čokoladomâ€, Beograd je doÅ¡ao do trenutka kada je umalo postao pravi evropski grad; a onda…a onda su doÅ¡le godine koje su Idoli sa “Odbranom† anticipirali, predvideli, opisali.
Danas takvog Beograda viÅ¡e nema, srpsko biće je podeljeno, arhetipi i dalje lutaju  “nekim rekama, dalekimâ€â€¦â€neko i dalje misli naÅ¡e misliâ€. Å aper i Krstić su na jednoj a Vlada Divljan na drugoj strani, nema viÅ¡e onog zida na kojem je NebojÅ¡a napisao prvi urbani grafit “Margita je deÄakâ€. Magi odavno nema, nema PeÄara i Mladenovića. Nema mnogo toga Å¡to je u tim danima bilo vredno, ili se to nama samo tako Äinilo….a biće da i godine ipak Äine svoje.
Ovaj tekst Petra Pece Popovića sam Äuvao, negde meÄ‘u nekim papirima,  pune tri decenije. Vredi ga proÄitati
Boban Savković
Â
Odbrana i poslednji dani
Izdavanjem albuma „Odbrana i poslednji dani“ sakupljen je konaÄno materijal na osnovu kojeg se može diskutovati o Idolima. Sve do ovoga trenutka važila je izjava Vladimira Divljana po kojoj je 95% svih razglabanja o Idolima – puko nerazumevanje.
PogreÅ¡no je, pak, ulaziti u jednostrana tumaÄenja uzroka takvog stanja, jer je dosadaÅ¡nji odnos izmeÄ‘u zainteresovanih uÄesnika podsećao pre na igru pokvarenih telefona negoli na doliÄnu komunikaciju. Publika je letos bila zateÄena neoÄekivanim skokom od „MaljÄika“ ka „Devojci maloj“ pa se formula ironije Paket aranžmana bezobzirno kaÄila i na sve materijale mini LP-a. Mnogi su tada „mazanje“ Idola smatrali pretankim a mini LP – njihovim epitafom.
Mediji su se, pak, osetili izigranim i iskorišćenim. Oni su, naime, ti koji „otkrivaju“ i rukovode a sa Idolima su bili u situaciji podjarmljenih i iznuđenih tutora. Sprega sile inercije i povređene sujete do dana današnjeg drži neke krugove u verovanju da su Idoli ipak foliranti, te da im je jedini cilj izluđivanje poštena naroda.
KonaÄno i Idoli snose udeo. Bez obzira na znaÄaj koji posle „Odbrane…“ pripisujemo mini LP-u, letoÅ¡nja tureneja je ostavila utisk nesnalaženja i blagog gubitka orijentacije, usled nedovoljno kontrolisanog sadejstva intuicije i umetniÄkog postupka. MeÄ‘udejstvo ova tri elementa odložila je, kao Å¡to rekosmo, bolje poimanje rada „Idola“ do nedavne proÅ¡losti kada se na osnovu materijala „Odbrane“ nametnula analogija izmeÄ‘u etapa razvoja organizma i evolucije svesti Idola. Tako u prvoj fazi imamo DeÄake, pa shodno tome i prva poluanonimna iskazivanja samosvesti – grafiti,foto ispadi u Vidicima itd. Etapa mladalaÄkih provokacija nacionalnih frustracija, kako je to izvanredno primetio NebojÅ¡a Pajkić, je zabeležena na Paket aranžmanu, da bi mini LP nekom vrstom poigravanja gradskom romantikom oznaÄio opraÅ¡tanje od adoloscencije i „predah s predumiÅ¡ljajem“ (Å aper) pred put ka saznanju i zrelosti („Odbrana…“)
Koliko god nam ova teorija odgovarala, toliko rezervi prema njoj treba imati. Naime, ona uspeva u pokuÅ¡aju dokazivanja programiranog razvoja Idola, a to Äitavom projektu pridaje atribute genijalnosti, dok je u isto vreme prisutna svest o Äinjenici da nikakvih teorija nismo imali do prvog pravog LP-a Idola, pa se pitanje njene valjanosti odlaže do primene sledećeg. Sem toga, važila teorija ili ne, „Odbrana…“ je remek delo i jedno od najznaÄajnijih ostvarenja domaće rok produkcije, pa razmatranje njenih istinskih kvaliteta treba pretpostaviti teorijskim pretpostavkama.
Čovek (ni)je ’tica
Premijerno uvoÄ‘enje religije u naÅ¡ rock je naravno stvar sa najviÅ¡e odjeka. Ovog puta ne govorimo tek o intiligentnoj dosetci i ekskluzivnosti kao sredstvu dokazivanja superiornosti, jer smo suoÄeni sa izvanrednom idejom i besprimerno doslednim naÄinom njenog sprovoÄ‘enja. Razlika izmeÄ‘u postupaka „Odbrane…“ i znanih nam pokuÅ¡aja religioznih izliva u rock uopÅ¡te je u poÄetnoj postavci. Idoli se ne bave verskim misticizmom, niti filozofskim aspektima religije. Njihov izbor je antropologija, Å¡to je osnova Å¡iroke prijemÄivosti idejnih postulata ploÄe.
Dakle, Idoli razmatraju formiranje naÄela pojedinaca, koji pod spletom istorijsko-religiozno-ideoloÅ¡kih pritisaka preispituje moguće puteve i pokuÅ¡ava da ostvari autentiÄno svoj. To je beleženje svih onih slika koje nastaju na raskršćima: oni (materijalizam, ideologija) – Ja (jedinka, element nacije) – On (Apsolut, religija).
Najveća vrednost tih traganja je u reÅ¡enjima koja se otkrivaju na kraju: iskupljenje za pojedinca, te logiÄan prelaz ka opÅ¡temu i zahvatanje u domen nacije. KonaÄno, to je i razlog veliÄine ploÄe: vraćanje korenima i obraćanje Veri na planu pojedinca, a oživljavanje senki zaboravljenih predaka, osvežavanje rituala i konstituisanje osećanja neoslavenstva na jednom Å¡irem planu.
I evo nam boljitka od tako doslednog zahvata: panslovenizam je isteÅ¡njen, razobliÄen kao maska težnji velikih nacija za sveukupnom dominacijom. Moralnom relativizmu i trenutno preovlaÄ‘ajućem eskapistiÄko-rezigniranom raspoloženju ponuÄ‘en je etiÄki subjektivizam i zaokruženi sistem verovanja. Haos je prevladan racionalizacijom svesti, disiplinom uma i harmonijom duha.
Treba takoÄ‘e primetiti da je klasiÄna ideja rock-buntovniÅ¡tva izostala, Äime zlobodnevnost angažmana Idola nije niÅ¡ta izgubila. Problem je, jednostavno, u dvostrukom prilazu ideji angažmana. Može se u centar delovanja postaviti svakodnevno socijalna tematika, a može se, pak, deklaracija socijalnog porekla ubaciti u image i tog istog trenutka izbaciti iz delokruga interesovanja. Prvim naÄinom dobijate politiku u Džonijevom smislu, a drugom – ideologiju i pitanje duha u Å aperovom.
Kad budem rođen i crven, Kad budem mrtav i beo
U tematskoj ravni „Odbrana…“ postavlja definicije slojevitosti, kompleksnosti i širine u jugo rocku. Ispostavlja se da su Paket aranžman i mini LP na tom planu svega repro-materijal i neka vrsta komunikativnog placdarma za najdublji zahvat u dosadašnjoj karijeri Idola.
Ruso-filija-fobija, opsednutost Zapadom, sveukupnost sadejstva muškog i ženskog principa – su već registrovani segmenti tematike Idola. Novi momenti sa „Odbranom…“ zatvaraju fascinantno bogat krug: rađanje, smrt, pitanja autoriteta i patronata, superiornost i narcisoidnost veštih, nagoveštaj katastrofe itd.
U okviru ploÄe moguće je proslediti razvojnu liniju tekstova u skladu sa smerom kretanja osnovne ideje albuma. Nema beznaÄajnog, jednoznaÄnog ili tematski izolovanog teksta. No, malo grublja podela se može izvrÅ¡iti.
„Kenozoik“ ne otvara sluÄajno „A“ stranu albuma. On razraÄ‘uje formu zavetne suÅ¡tine Äoveka i nemoći njegove pred sveviÅ¡njom providnošću, ili se, Å¡to je podjednako verovatno, bavi rezignacijom bića pred materijalistiÄko-ideoloÅ¡kom maltretmanu Svete Planete. Taj isti tekst sadrži bezbroj referenci, koje nas na osnovu viÅ¡estruke isprepletenosti stihova, vode pojedinaÄnim kompozicijama albuma. Na taj naÄin, „Kenozoik“ shvatamo i kao svojevrsni tematski dispeÄer.
Posmatrajmo, recimo, temu kraha i kraja, pretnji i naslućivanja nesaznatljive opasnosti. U „Kenozoiku“ se ta strepnja javlja na dva mesta („Od onoga Å¡to vidim mi ponestaje dah, ostaje da ostanemo gde smo sad“), a u „Nebeskoj temi“ koja je uz „Hajde, sanjaj me, sanjaj“ najizvornije tretiranje božanstva, prisutna je u celoj pesmi („S tobom, s tobom biću do kraja tu…Njene oÄi pametne poljubio sam zadnji put“). U „Odbrani“, zastupniku razloga ploÄe, pa stoga neraskidivo vezanoj sa „Poslednjim danima“ tekstu o smrti i deifikaciji, taj motiv dostiže kulminaciju u dvostihu: „RoÄ‘eni uz neke reke daleke, gledamo nebo koje pada na nas“. Time se zaÄinje nova struja stihova povezanih idejom panslavenizma, Å¡to nas kratkim postupkom vraća poÄetniku lanca ovog kratkog razmatranja „Kenozoiku“ i stihovima „Čini mi seoduvek sam bio glup/Glasovi mi govore: eta kanjec“.
Ukoliko bi izabrali liniju neoslavenstva “Svetosavska blaga ruka“ iz „Kenozoika“ bi nam ukazala put ka“Igrale se delije“-buÄnom utemeljivanju novih osećaja, koji dvostrukom ekspozicijom spaja rituale korena i trenutka.
Bliska je „Kenozoiku“ i kompozicija „Senke su drugaÄije“, Äija je tema pra-raÄ‘anje, prvo raÄ‘anje i svi kasniji trenuci evolucionih skokova. Par izvanrednih i dvosmislenih mesta: „Neko misli moje misli/ Neko peva kroz moj glas“ su izvanredan kontrast himni smrti kakva je „Moja si“. To je u svakom pogledu najambiciozniji poduhvat albuma. Tematski, angažovana je oko problema hermafrodizacije i samozaljubljivosti „velikih“ i taÅ¡tih:
„Moja si, moja si i sebe gleda
Moja si, moja si i sebe gleda
Dok se pretvara
On bi voleo biti ta devojka
On bi voleo da ga vole drugovi
Da proba sebe, da se izmeni“
Bogatstvom asocijacija, mistiÄno-magijskom atmosferom, promatranjem pitanja trajnosti, prolaznosti, autoriteta, opredeljenja, spasa – ovo je krunisanje napora Idola da se u svega jednoj kompoziciji sažme idejno-tematska celokupnost.
[youtube]BnqV1O3hseQ[/youtube]
Ljubav i moda
Treće i najznaÄajnije dostignuće „Odbrane…“ oliÄeno je u 45 minuta mahom izvrsnih pop-zvukova sa albuma. Da nije zaraznih i pevljivih melodija ne bismo mogli govoriti a govorimo o domaćem „Sgt.Pepperu“.
KonaÄno, nijedan dostojanstveni recenzent u tom sluÄaju ne bi reÄi napisao o hermetiÄnoj poeziji Idola, jer van konteksta kvalitetnog i dostupnog popa ti tekstovi ne bi stigli ni do godiÅ¡njeg zbornika gimnazijalskih radova.
Pop je najkomunikativnija, a najteža za stvoriti muziÄka forma, te zbog toga nezavisno od znaÄaja albuma samog po sebi, treba istaći vrednost kompozicija“Poslednji dani“, „Nemo“,“Nebeska tema“, „Jedina“ itd. U razgovoru o umetniÄkim tehnikama, treba odvojeno razmatrati tekstualne i muziÄke probleme, i u sluÄaju muzike osnovnu pažnju posvetiti aranžmanima.
Vreme je, naime, da se razmotri kontinuitet tretmana pomodnih muziÄkih oblika u stvaralaÅ¡tvu Idola. Ako se dobro sećamo, u vreme paket aranžmana bilo je dosta govora o ekoloÅ¡kom Å¡minkanju. Na mini LP-u se govorilo o uskakanju u moderne revival-tendencije, a na „Odbrani…“ o koketiranju sa modernim etno-muzikoloÅ¡kim kretanjima. S obzirom da i u ostalim sferama delovanja Idola najveću proÄ‘u imaju ekskluzivna pomodna sredstva, Äini se da je vreme da eksploataciju aktuelnosti shvatimo kao kreativnu tehniku grupe.
Stvaranje na bazi odabira postojećeg, svestrana anliza uticaja, pa zatim angažovana reprodukcija u granicama formulisanog koncepta, zvuÄi kao idealna tehnika za osobu, koja prihvata sebe kao eklektika i kreativnog reproduktivca. Uostalom poslednje godine su obeležene izjavom: „ja nemam nijedne originalne ideje“ i teÅ¡ko je naleteti na novu misao – naleće se na nove ljude.
Å to se tiÄe postavki aranžmana u pojedinaÄnim sluÄajevima, dve stvari naroÄito frapiraju. Najpre, primetna je težnja za perfekcionizmom i doslednošću (ponekad Äak bukvalnošću) koju su Idoli na „Odbrani…“ uneli u dramaturÅ¡ko razraÄ‘ivanje aranžmana i montažni princip spajanja muziÄkih elemenata. Sve to ima zacilj olakÅ¡avanje narativnog toka tekstova i podržavanje ritma smene naratora, tako važne za funkcionalnije sprovoÄ‘enje ideje.
Druga velika pedanterija albuma je usaglaÅ¡avanje muziÄkog stila i tematike kompozicije. Uzmite samo baziÄni R&R koji je dva puta korišćen. Tematici „Igrale se delije“ je teÅ¡ko primeriti bolju muziÄku formu od praskavog rocka, a frustracije naratora u „Jedinoj“ su akcentovane pulsiranjem tog istog ritma.
Koncepcija gradnje nadrealistiÄkog kolaža u „Moja si“ takoÄ‘e fascinira: monotoni fon obrednih bubnjeva je uparen sa pravoslavnim pojanjem, Å¡to kompoziciji daje prizvuk himne ili opela; ta podloga je isparana falÅ¡ rifovima, psihodeliÄnim i iritantnim ćijukanjem sintija, te upadima atonalnih gitarskih soloa. Iako pri prvom sluÅ¡anju takva tehnika deluje priliÄno konfuzno, po opetovanom vraÄ‘anju na istu kompoziciju se uveravate u funkcionalnost muziÄkih reÅ¡enja.
KonaÄno, „Nebeska tema“ i „Hajde, sanjaj me, sanjaj“ su prave muziÄke mine. Njihov vic je u tome, Å¡to se nameću tipiÄnom mini LP romantikom, a upravo je romansa kljuÄ dubljeg poimanja teksta.
Na planu tekstualnih tehnika, nikako nije najvažnija ironija. Naime, dosta dugo su Idoli bili shvatani kroz ironiziranje svega i svaÄega, Å¡to je samo udaranje na prvu loptu pri analizi. Svaka ironija je posledica spoznaje, au sluÄaju Idola krug potaknutih problema je uvek bio znaÄajniji od tehnike njenog sprovoÄ‘enja.
Najvažniji dogaÄ‘aj „Odbrane…“ u ovoj ravni je uvoÄ‘enje naracije i visprenost njenog sprovoÄ‘enja. To su uistinu prvi veliki dometi naÅ¡eg rocka na tom planu i daleko nadmaÅ¡uju sve normalno koriÅ¡tene tehnike.
Daleki bubnjevi
MuziÄki gledano, Idoli su na „Odbrani…“ Ävršći i daleko ubedljiviji nego ikada do sada. Postojan i izražajan bas Kolara uliva poverenje. Kokan Popović je viÅ¡e nego izvrsna zamena, a Divljan je rafiniranošću i funkcionalnošću ideja sve bliži Roxy meti. Ipak, tehnika realizacije muziÄkih zamisli je kuÅ¡nja savrÅ¡enstva ove ploÄe. Jedini razlog zbog koga se „Odbrana…“ ne slavi kao genijalno delo je u nizu sitnih traljavosti i tretmanu tehnike per se.
Najpre, Idoli nemaju dobrog vokalistu. To nije presedan u jugoslovenskim razmeramaa, ali je Äinjenica evidentna i na ovoj ploÄi. Zatim – sintisajzer. Å aper jeste ulinio dosta, ali je preterao u forsiranju svoje koncepcije sviranja. Iako priznajem da je pitanje tretiranja sintija najveća mistifikacija R&R, sve one bubice i neprogamirane zvukove Å¡to mi se zarivaju u uÅ¡i ne smatram u skladu sa prirodom instrumenta. Dobar deo njegovih efekata (ne deonica) odaje utisak Äoveka fasciniranog novom igraÄkom.
Bubnjevi su najtužnija pesma. Oni su izvrsni ali su daleki i tihi. ZaÅ¡to Idoli nisu izdržali sa spoljnjim Äovekom kao producentom? Da li bi tada bolji remiks i pored loÅ¡eg otiska dao zadovoljavajući zvuk? ZaÅ¡to konaÄno nisu dopustili da im se desi ona genijalna greÅ¡ka, koja bi domete ove ploÄe uzdigla iznad domaÅ¡aja racionalnih predviÄ‘anja? Å teta, Å¡teta,Å¡teta.
Predrag Popović
Časopis „Džuboks“ proleće 1982 godine