Već izvesno vreme mi sazreva misao da je uÄestala upotreba jednog termina u domaćem javnom govoru veoma podsticajna za teorijsku analizu socijalne apatije koja je zahvatila srpsko druÅ¡tvo. Sve sam sigurniji da je znaÄenje tog termina u naÅ¡em sluÄaju mnogo viÅ¡e dijagnostiÄko nego metaforiÄko, Äak i kada se upotrebljava bez nekog dubljeg teorijskog promiÅ¡ljanja, i da njegova uÄestalost predstavlja reperkusiju socijalnog stanja u kome nijedna stimulacija nije dovoljna da se druÅ¡tvo pokrene na jedan masovniji i koherentniji otpor bagatelisanju osnovnih ljudskih vrednosti i principa. Taj termin je varvarstvo. Božo Prelević konstatuje da su institucije države uniÅ¡tene po „modelu vertikalnog prodora varvarstva koji ih razara“. Dragoljub Bakić na svakom koraku istupa protiv „novih urbanih varvara koji marÅ¡iraju Beogradom“. Slobodan Divjak piÅ¡e o „srpskim varvarima koji su pohrlili za akademskim diplomama“. Milan VlajÄić upozorava da je „ceo Beograd pod opsadom, varvari iz naÅ¡ih redova su odluÄili da sruÅ¡e grad, da mu uniÅ¡te dostojanstvo“. DuÅ¡an Teodorović na Tviteru prekoreva Bajagu jer je „pevao na Vesićevim koncertima, slikao se i podržavao moderne varvare“, i tako dalje.
Razlog zbog koga smatram da je pojam ‘varvarstvo’ indikativan za stanje kolektivne ravnoduÅ¡nosti kod ogromnog dela srpskog druÅ¡tva prema najbitnijim državnim i druÅ¡tvenim temama proizilazi iz Äinjenice da je varvarstvo posledica, simptom druÅ¡tvenog iskliznuća a ne njegov uzrok. Navikli smo da mislimo kako nam je opozicija izmeÄ‘u civilizacije i varvarstva doÅ¡la joÅ¡ od starih Grka. OdreÄ‘eni autori su ipak pokazali da ta suprotnost nije idealna kako se na prvi pogled Äini i da je odnos izmeÄ‘u tih pojmova dosta složeniji. Da bismo odredili ono Å¡to Å¡to bez ostatka, ceteris paribus, predstavlja antitezu izmeÄ‘u pojmova varvarstva i civilizacije treba nekako da definiÅ¡emo sam pojam civilizacije. Iz manjkavosti ili nepotpune primenjivosti tako definisanog pojma civilizacije na aktuelnu druÅ¡tvenu stvarnost u Srbiji biće jasnije zaÅ¡to su nam se desili ‘varvari’ kao njegova suprotnost i na Äemu se ta suprotnost zasniva. Da bismo doÅ¡li do tog dela, okrenućemo se najznaÄajnijem nemaÄkom sociologu iz 20. veka koji nije Maks Veber, a to je Norbert Elijas.
Norbert Elijas je verovatno najbitniji druÅ¡tveni mislilac za koga većina ljudi nije Äula. Njegovo najznaÄajnije delo “Proces civilizacije†(1939.), mada je dug niz godina bilo skrajnuto sve dok 1969. godine nije prevedeno na engleski jezik, proglaÅ¡eno je za sedmu najvažniju knjigu iz sociologije u 20. veku. Zahvaljujući IzdavaÄkoj knjižarnici Zorana Stojanovića iz Novog Sada i vrlo zahtevnom prevodu DuÅ¡ana Janjića, “Proces civilizacije†moguće je od 2001. godine Äitati i na srpskom jeziku. U svom kanonskom delu Elijas je ispitivao sociogenezu pojmova ‘civilizacija’ i ‘kultura’ na Zapadu i proces civilizacije definisao kao specifiÄnu promenu ljudskog ponaÅ¡anja koja se odvija „bez ikakvog plana, ali ne i bez specifiÄnog reda“.
Prema Elijasu, odluÄujuću ulogu u procesu civilizacije igra veoma specifiÄna promena u osećanjima stida i nelagodnosti. Civilizovano i necivilizovano ponaÅ¡anje odreÄ‘uje zapravo naÅ¡ osećaj stida i nelagodnosti. Proces civilizacije napredovao je tako Å¡to su ponaÅ¡anja, koja se nekada nipoÅ¡to nisu doživljavala nelagodno, sve viÅ¡e bila okružena osećanjima nezadovoljstva, a norme osetljivosti poÄele su da se ispoljavaju u odgovarajućim zabranama u druÅ¡tvu. Ovi tabui su osećaji neprijatnosti, nelagodnosti, gadljivosti, straha ili stida, osećaji koji su nastajali u sasvim odreÄ‘enim uslovima i koji se kasnije reprodukuju, jer su se institucionalno uÄvrstili u odreÄ‘ene rituale, u odreÄ‘ene oblike ophoÄ‘enja. Elijas, na primer, citira Erazma Roterdamskog koji navodi da je u njegovo vreme bilo uobiÄajeno zateći Äoveka koji javno vrÅ¡i nuždu. Velika sloboda s kojom su ljudi u tom razdoblju obavljali svoje telesne potrebe pred drugim ljudima, i o tome govorili, danas je nezamisliva upravo zbog civilizatorskih osećanja stida i nelagodnosti i svojstvena je eventualno nekim „primitivnijim druÅ¡tvima“.
Ovaj rascep u Äoveku postajao je sve naglaÅ¡eniji u meri u kojoj se oni vidovi ljudskog života koje je bilo moguće ispoljavati javno u druÅ¡tvu, razdvajaju od onih koji iskljuÄivo spadaju u intimu, u oblast privatnog ili tajnog. Ljudi jedni od drugih skrivaju sve veći i veći broj telesnih funkcija i izbegavaju sve Å¡to bi moglo da podstakne njihovo pominjanje. Kako to nije moguće, objaÅ¡njava Elijas, kada se radi o sklapanju braka, svadbi – stid, nelagodnost, strah, a i sva druga uzbuÄ‘enja povezana s tom nagonskom stranom ljudskog života, savladavaju se podrobno razraÄ‘enim druÅ¡tvenim ritualom i odreÄ‘enim prikrivajućim jeziÄkim izrazima koji Äuvaju standard stida. Drugim reÄima, s napretkom procesa civilizacije životi ljudi su sve viÅ¡e podeljeni na intimnu i javnu sferu, na tajno i javno ponaÅ¡anje. I ovaj rascep postaje ljudima tako samorazumljiv, postaje tako obavezujuća navika, da im jedva i dopire do svesti.
Kada smo ukratko skicirali Elijasovu teoriju procesa civilizacije kao osobene psihiÄke promene ljudskog ponaÅ¡anja, koja se na Zapadu kretala od gornjih druÅ¡tvenih slojeva ka nižim i difuzno Å¡irila u sve svoje sfere uticaja, možemo da ispitamo koliko ova definicija važi za stanje javnih prilika u savremenom srpskom druÅ¡tvu. MiÅ¡ljenja sam da je, pre svega, zahvaljujući forsiranom i sveprožimajućem uticaju tabloidnih i senzacionalistiÄkih medija, fundamentalni civilizacijski postulat, prema kome u jednom civilizovanom druÅ¡tvu mora da postoji stroga granica izmeÄ‘u javne i privatne sfere života, u savremenoj Srbiji duboko korumpiran. To za posledicu ima jednu druÅ¡tvenu perverziju u kojoj se pažnji ljudi sistematski podilazi temama koje provociraju procesom civilizacije zauzdane psihiÄke nagone. Zbog toga ljudi postaju tupi ili ravnoduÅ¡ni prema pitanjima od najopÅ¡tijeg druÅ¡tvenog znaÄaja, koja ne aktiviraju tako uspeÅ¡no voajerske mentalne procese. Drugim reÄima, u takvoj atmosferi res publica viÅ¡e ne predstavlja dovoljnu stimulaciju graÄ‘anima da se u kritiÄnom obimu organizovano angažuju oko važnih druÅ¡tvenih pitanja, jer se fokus njihove pažnje pomera na teme koje uopÅ¡te ne bi trebalo da budu javne, iz Äega i proistiÄe njihova galoporajuća privlaÄnost i adiktivnost. NebojÅ¡a Katić je u svojoj nedavnoj kolumni u „Politici“ tu pojavu nazvao umiranjem stida.
Dionizijsko orgijanje Å¡tampanih i elektronskih tabloida predstavlja najsveobuhvatniju i najuticajniju medijsku silu u srpskom druÅ¡tvu, koje se dominantno informiÅ¡e iz najjeftinije dnevne Å¡tampe i najgledanijih televizija. „AnÄ‘u sam ubio zato Å¡to je vriÅ¡tala dok sam je silovao“, „Silovao sam je i mrtvu“, „Zver svesno probila utrobu detetu“. ViÅ¡egodiÅ¡nja morbidna i beskrupolozna medijska eksploatacija ubistva pevaÄice Jelene Marjanović potpuno je zanemarila posledice takve medijske kampanje na psihiÄki razvoj njene maloletne ćerke, pitanja koje je bar jednako važno kao i otkrivanje Jeleninog ubice. Pre nekoliko sedmica u prilici smo bili da pratimo abortus uživo jedne, prema sopstvenom prizanju i lekarskoj dijagnozi, duÅ¡evno bolesne rijaliti zvezde u režiji televizije s nacionalnom frekvencom. SliÄnih primera u najzastupljenijim srpskim medijima je neuhvatljivo mnogo. Svi ovi naslovi i dogaÄ‘aji spadaju u najintimnije segmente ljudskog života koji se medijski masovno zloupotrebljavaju i prolaze put od sablažnjavanja javnosti do potpunog prihvatanja takvih tema. To onda budi žeÄ‘ za daljim pomeranjem granice i joÅ¡ većim brutalizovanjem javnog mnjenja po obrascu povećavanja doze narkotika zavisniku od heroina.
U Platonovoj „Državi“ vojnik Leontije, kad mora da se suoÄi s gomilom ljudskih leÅ¡eva u stanju raspadanja, užasnut i postiÄ‘en skreće pogled. Ali onda u njemu prevladava voajerska glad, on trÄi prema telima i proklinje svoje oÄi: „Gledajte, zli bednici“. Upravo tu vrstu prirodne voajerske gladi kod Äoveka svakodnevno i nezasito podstiÄu najgledaniji i najÄitaniji srpski mediji, uz prateće ignorisanje i tolerisanje od strane vlasti. U takvoj situaciji razbijanje glave palicama opozicionom politiÄaru, urbanistiÄko nasilje, bespravno liÅ¡avanje slobode politiÄkih neistomiÅ¡ljenika, lažne akademske titule, spaljivanje ekoloÅ¡ki opasnog otpada nisu u dovoljnoj meri atraktivne teme da bi animirale kritiÄni deo druÅ¡tva. Ono traži viÅ¡e, traži krv, skandal, lascivnost, seks, perverzije, Å¡to veći zahvat u privatnu ili intimnu oblast života, jer to je ono Äime se svakodnevno raspomamljuje i postaje nedostupno za javnu stvar.
NaÄin ophoÄ‘enja, norme, uÄtivost, obzir, pravda razum! ÄŒemu sve to? ZaÅ¡to toliko komplikovati život, pita se Ortega i Gaset u „Pobuni masa“. Sve se to stiÄe u reÄi ‘civilizacija’ koja kroz poreklo pojma civis, graÄ‘anin, otkriva svoje ishodiÅ¡te. Sve to služi da se omogući graÄ‘anski život, zajednica. ÄŒovek je onoliko varvarin i necivilizovan koliko se ne obazire na druge ljude. Varvarstvo je sklonost ka razgraÄ‘ivanju zajedniÄkog života. Zato je u svim varvarskim vremenima karakteristiÄno osamljivanje, izdvajanje, komadanje, nakot bezbrojnih malih, podeljenih i meÄ‘usobno neprijateljskih grupa koje nisu u stanju da se konsoliduju.
Hakslijeva distopija, ako je uopÅ¡te distopija, iz „Vrlog novog sveta“ mnogo je podmuklija i opasnija od Orvelove „1984.“ jer dolazi neopaženo, a njene elemente moguće je i da proživljavamo a da toga nismo ni svesni. NaÄin na koji Mustafa Mond u „Vrlom novom svetu“ izlazi na kraj s pojmom civilizacije viÅ¡e je nego podsticajan za razmiÅ¡ljanje o savremenom srpskom druÅ¡tvu. Kada Džon Divljak (John Savage) pokuÅ¡a da podbuni ljude u Londonu da ustanu protiv sistema koji ih kontroliÅ¡e, oni na njegov poziv odgovaraju krajnjom apatijom. Policija ga hapsi i izvodi pred Mustafu Monda, Svetskog upravljaÄa za Zapadnu Evropu:
„Dragi moj mladi prijatelju“, reÄe Mustafa Mond, „civilizacija nema apsolutno nikakve potrebe za plemenitošću i heroizmom. To su simptomi politiÄke nesposobnosti. U pravilno organizovanom druÅ¡tvu kao Å¡to je naÅ¡e, nikome se ne pruža prilika da se ponese plemenito i herojski. Da bi se ukazala takva prilika, situacija mora da bude krajnje nestabilna. Kad je rat, kad ima opreÄnih miÅ¡ljenja, kad se treba odupreti iskuÅ¡enjima, braniti voljeno biće ili se boriti za njega – onda, oÄigledno, plemenitost i heroizam imaju nekog smisla. Ali u danaÅ¡nje vreme nema ratova. Ulažu se najveći napori da se spreÄi prejaka ljubav. OpreÄnih miÅ¡ljenja nema; svi su tako obraÄ‘eni da ne mogu a da ne rade ono Å¡to treba. A ono Å¡to treba raditi, u celini je tako prijatno, toliko je slobode dato iživljavanju prirodnih impulsa, da zaista i nema iskuÅ¡enja kojima se treba odupirati. A ako se baÅ¡ nekom zlom srećom i desi Å¡to neprijatno, molim: tu je uvek soma koja omogućuje da se pobegne iz stvarnosti.“
Ovih dana u Srbiji jedan uzbunjivaÄ iz Valjeva je skrenuo pažnju javnosti i nadležnih organa na ozbiljnu korupciju u svom preduzeću pod pokroviteljstvom same države. Ubrzo posle toga je uhapÅ¡en i smeÅ¡ten prvo u zatvor, a onda i u kućni pritvor u kom se i dalje nalazi. Malo ko se uzbudio zbog toga i opravdanje ne može da bude medijska cenzura vlasti njegovog sluÄaja jer je broj ljudi koji je obaveÅ¡ten o njemu u izrazitoj nesrazmeri s brojem graÄ‘ana koji su doÅ¡li u Valjevo da mu pruže podrÅ¡ku, a to je svega par stotina njih. Varvarsko „iživljavanje prirodnih impulsa“ i neodolevanje bilo kakvim iskuÅ¡enjima plemenitost, hrabrost i vrlinu Äine suviÅ¡nima. Većinom se niko ni na Å¡ta ne obazire, bilo zato Å¡to je anesteziran ili „obraÄ‘en tako da ne može a da ne radi ono Å¡to treba“. Malo kome su u Srbiji bitni uzbunjivaÄi, zviždaÄi, potkazivaÄi sistema i pobunjenici jer ne Å¡okiraju dovoljno druÅ¡tvo koje svoje nagonske porive introvenozno zadovoljava dnevnim skandalizovanjima svake vrste. A da bi se izbeglo suoÄavanje sa stvarnošću, umesto pilula some, u neograniÄenoj meri mogu se konzumirati anestetici u vidu razliÄito upakovanog tabloidnog senzacionalizma. 24/7.
LITERATURA:
Norbert Elijas, Proces civilizacije, IK Zorana Stojanovića, Novi Sad, 2001.
Hose Ortega i Gaset, Pobuna masa, Gradac, ÄŒaÄak, 2013.
Oldos Haksli, Vrli novi svet, IP Jugolsavija, Beograd, 1977.