U.L.I.S

Happiness Is A Warm Gun (Bang, Bang, Shoot, Shoot…)

B: Ima li išta bolje smešteno u tri minuta muzike?

S: Nema, a ni od Belog albuma nema ništa bolje. I ne samo to, kako su fantastično promenili ritam, savršeno.

[youtube]Tjhb6dVnyvU[/youtube]

B: Neverovatno…ali uvek kada presluÅ¡am Beli album, upitam se „pa, da li je ovo moguće?“ Trideset pesama (a većina potpuno nepoznatih i za one koji kao znaju Bitlse…osim Back in the USSR, Obladi Oblada, While my guitar gently weeps i Revolution) i na kraju možeÅ¡ samo da kažeÅ¡…savrÅ¡enstvo. ÄŒitao sam negde da u Happiness…ima desetak promena ritmova…pevanje u jednom, bubnjevi u drugom, „bang, bang, shoot, shoot“ fraza u trećem, pa obratno. Mekartni je rekao da mu je ovo jedna od najboljih pesama Bitlsa.

S: Stvarno? Nisam znala, mene je refren uvek oduÅ¡evljavao posle uvodnih nekoliko taktova, pa se priča razvija polako, uvlače te , a čitavo vreme se menja ritam kao da vode dijaloge, a onda grune refren “ Happiness…“ u pravu si, mozda najbolja posle E.R po kompleksnosti.

B: Pa…ovako…Lenon je rekao da je pesmu sastavio iz tri različite pesme, mada ja, kao pasionirani, jel’te, sluÅ¡alac, mogu da primetim pet različitih muzičkih fraza. Ima negde na netu ta analiza oko polifone strukture pesme…a sve je počelo kada je Džordž Martin Lenonu pokazao časopis američkih ljubitelja oružja sa tim naslovom. TakoÄ‘e svaki stih, ma koliko kriptičan ima svoju predistoriju…sa tim da se srediÅ¡nji deo odnosi na heroinsku zavisnost kao i na seksualnu spram Joko. ImaÅ¡ pravo…Elenor (Mekartnijeva) i ova pesma su neverovatni primeri kompleksnosti smeÅ¡tenih u ukupno…neÅ¡to viÅ¡e od pet minuta .

S: Ha, ha, ha…Å¡teta sto nema neki kviz o Bitlsima pa da te prijavim.

B: Da znaÅ¡…Nosio sam se miÅ¡lju da na sajtu napiÅ¡em utiske o barem dvadesetak njihovih pesama, ali bih to verovatno proÅ¡irio na viÅ¡e. Ponekad mi je krivo Å¡to ih većina ljudi povrÅ¡no shvata a većina svih danaÅ¡njih tendencija u muzici vuče korene iz njihovih pesama, ÄŒuj, meni se stvarno čini da Tommorow never knows sa Revolvera tek treba da bude snimljena…a ne da je to uraÄ‘eno daleke 66-te godine na četvorokanalnom magnetofonu.

S: NateraćeÅ¡ me da pustim Revolver. Kreni lovely sa esej-rekom pa dok ne posustaneÅ¡, mislim da bi to bio jedan fantastičan omaž Bitlsima i muzici uopÅ¡te na srpskom i eskluziva za Pulse, razmisli…

B: Pazi…Sgt.Pepper’s…se smatra revolucionarnim (Å¡to i jeste) ali je i Revolver fascinantan. Mislim, to snimiti 66.-te godine je danas nezamislivo. Primećujem tendenciju da se na svim listama, koliko – toliko relevantnim, ta dva albuma (a zamisli pored Belog albuma) smatraju ključnim delima muzike i da čak Revolver smatraju najboljim. Å teta je Å¡to Martin nije uvrstio Strawberry fields forever  i Penny Lane na Sgt.Pepper’s…nego je to izdato kao singl mada je snimamo u isto vreme. Pa, napisao sam, mislim neke vinjete za par pesama…A Day in the life, Elleonor Rigby, I saw her standing there i Lucy in the sky with diamonds, plus dva ozbiljnija teksta o Pepperu i Abbey road-u. „PlaÅ¡im se“ da započnem o Belom albumu…Nekako mi je najbolja kritika o tom albumu ona iz Džuboksa u nekom broju iz 79-te godine koja se svela samo na dve reči i jedan uskličnik: „IzaÅ¡ao je!“

S: Jesi, ali to treba srediti kao tom, feljton…. nekim istorijskim redosledom. Ima puno poznavalaca koji smatraju Revolver boljim od Belog albuma i ne možeÅ¡ ih ubediti u suprotno, meni kao laiku nekako Beli album najviÅ¡e prija.

B: Najbolje (i približno najtačnije) je reći da su im najbolji albumi Rubber Soul, Revolver, Sgt Pepper’s.., White album i Abbey road, pa shodno raspoloženju u datom trenutku izabereÅ¡ neki od njih.

S: Tačno tako, prema raspoloženju…

ps.

Elem, Lenon je ovu zapaljivu, erotskim, političkim i socijalnim aluzijama bogatu mini svitu smatrao za jednu od svojih najboljih pesama: „Оh, volim je „, rekao je u jednom intervjuu „Ðœislim da je to dobra pesma . Volim sve različite stvari koje se deÅ¡avaju u njoj… Izgleda kao da smo proÅ¡li kroz sve vrste rok muzike u njoj.“ Negde je sačuvana kopija lista na kojem je uz sam tekst Lenon naglasio tri njena glavna segmenta „Dirty Old Man,“ „The Junkie“ and „The Gunman (Satire of ’50s R&R).“  Kao takva, dakle, sastavljena iz potpuno različitih muzičkih fraza, poslužila je kao uzor za mnoge druge pesme od kojih su najpoznatije Boemska rapsodija grupe „Queen“ i „Paranoid Android“ Radioheada.

Ime pesme je inspirisano naslovom u časopisu ljubitelja oružja koji je Džordž Martin pokazao Lenonu u vreme snimanja Belog albuma, a varijacija je na seriju karikatura ÄŒarlsa Å ulca iz 1962. godine „Happiness is a warm puppy“. „Mislio sam da je fantastično i suludo tako neÅ¡to kazati“, rekao je Lenon „Topli piÅ¡tolj znači da ste upravo pucali u neÅ¡to ili nekoga“

Kasnije je, takoÄ‘e tvrdio da pesma nije o heroinu, ali se heroinski kontekst nalazi svuda, uostalom i u samom naslovu pesme . Iako  je  demo snimak srediÅ¡njeg dela pesme „Junkie“ („I need a fix ’cause I’m going down“) snimljen maja 1968. već septembra kada je pesma konačno miksovana, Lenon je postao heroinski zavisnik. Stihovi „Mother Superior jump the gun “ је referenca na Joko Ono koju je Lenon imao običaj zvati majkom.

 I tako je pesma od inicijalne ideje za naslov doÅ¡la do svoje konačne forme u svojih 2:47 minuta trajanja i najmanje desetak promena ritma, čime je postala jedna od najznačajnijih primera polifone strukture u rok muzici. Stihovi iz nadrealnog prvog dela „Dirty Old Man“ proizaÅ¡li su iz LSD seansi i razgovora sa Derekom Tejlorom; „Ate and donated to the National Trust,“ na primer, odnosi se na pojave vrÅ¡enja nužde na javnom zemljiÅ¡tu na Å¡ta je Lenon nailazio Å¡etajući Liverpulom; dok izraz „Velvet hand“ aludira na čoveka koji se poverio Lenonu da nosi rukavice od krtičjeg krzna jer mu daje neobičan osećaj koji ima kada je sa svojom devojkom. Segment „The „Satire of ’50s R&R,“ sa svojom klasičnom doo-woop harmonijskom progresijom je modifikovan iz sličnih delova demo verzija snimka joÅ¡ jedne Lenonove pesme sa istog albuma „I’m so tired“.

Bilo je potrebno sedamdesetak snimanja u dve noći da se realizuje ovo remek delo muzike sa svim svojim varijacijama melodija i promenama ritma. Na dan kada su se snimale fotografije kao propratni materijal uz Beli album Mekartni je rekao fotografu da su te noći snimili jednu od svojih najboljih pesama, a paradoksalno jednu od retkih na Belom albumu koju su snimili i saraÄ‘ivali kao grupa. U godinu i po dana uspeli su da preÄ‘u put od zajedničkog projekta Sgt. Pepper’s do Belog albuma koji je delovao kao zbir pesama koju su pojedinačno radili. Ali, ne mari…u oba slučaja, na dva potpuno dva različita načina,  stvorili su dve ploče koje se i danas nalaze u vrhu moderne muzike druge polovine proÅ¡log veka.

Boban Savković

Happiness is a warm gun

She’s not a girl who misses much
Do do do do do do, oh, yeah

She’s well acquainted
With the touch of the velvet hand
Like a lizard on a window pane
The man in the crowd with the
Multicolored mirrors on his hobnail boots

Lying with his eyes
While his hands are busy working overtime
A soap impression of his wife
Which he ate and donated to the National Trust

I need a fix cause I’m going down
Down to the bits that I left uptown
I need a fix cause I’m going down

Mother Superior jump the gun
Mother Superior jump the gun
Mother Superior jump the gun
Mother Superior jump the gun
Mother Superior jump the gun
Mother Superior jump the gun

Happiness is a warm gun
(Bang bang, shoot shoot)
Happiness is a warm gun mama
(Bang bang, shoot shoot)
When I hold you in my arms
(Oh yeah)
And I feel my finger on your trigger
(Ooo, oh yeah)
I know nobody can do me no harm
(Ooo, oh yeah)

Because happiness is a warm gun mama
(Bang bang, shoot shoot)
Happiness is a warm gun, yes it is
(Bang bang, shoot shoot)
Happiness is a warm, yes it is, gun
(Happiness, bang bang, shoot shoot)
Well, don’t you know that happiness is a warm gun mama
(Happiness is a warm gun yeah)

(Lennon – McCartney 1968)

Appendix

TOP 500 ALBUMS OF ALL TIME

From a poll conducted by Rolling Stone in 2012

1. Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, The Beatles

2. Pet Sounds, The Beach Boys

3. Revolver, The Beatles

4. Highway 61 Revisited, Bob Dylan

5. Rubber Soul, The Beatles

6. What’s Going On, Marvin Gaye

7. Exile on Main Street, The Rolling Stones

8. London Calling, The Clash

9. Blonde on Blonde, Bob Dylan

10. The Beatles („The White Album“), The Beatles

11. The Sun Sessions, Elvis Presley

12. Kind of Blue, Miles Davis

13. Velvet Underground and Nico, The Velvet Underground

14. Abbey Road, The Beatles

15. Are You Experienced?, The Jimi Hendrix Experience

Rolling Stone

Exit mobile version