Dakle, „Uvećanje“ MikelanÄ‘ela Antonionija.
Prvi put, gledao sam ga krajem sedamdesetih, na nekom zagrebaÄkom Kino oku gde ga je Dr Ante Peterlić znaÄajno stisnuvÅ¡i usne i napravivÅ¡i trougao prstima obe ruke najavio reÄima „Å¡tovani gledatelji, veÄeras ćemo gledati antologijsko ostvarenje MikelanÄ‘ela Antonionija  Blow up – Uvećanje“.  I zbilja, ne samo te noći, nego i mnogo puta kasnije setio bih se njegovih reÄi i morao mu priznati da je bio u pravu.
Film je raÄ‘en na osnovu priÄe Hulia Kortasara „Äavolje bale“ koju sam godinama tražio i najzad pronaÅ¡avÅ¡i je, bio iznenaÄ‘en da je Antonioni dosta odstupio od duha priÄe. Ne mislim tako samo ja, Å¡taviÅ¡e, tako je mislio i sam Hulio Å¡to ga je nagnalo da napiÅ¡e novu priÄu „Apokalipsa u Solentinameu“ gde se pomalo ciniÄno osvrnuo na Antonionijevu obradu njegove priÄe.
Kortasar se i pojavljuje u filmu na jednoj od fotografija koje Hemings pokazuje uredniku na ruÄku u restoranu.Tada Hemings izgovara reÄenicu (posle fotosa izmorenih i razoÄaranih radnika) Â „I got something fab for the end, very peaceful, very still. Rest of the book is pretty violent, so it’s better to end it like that.“
To što Hemings naziva smirujućim je u stvari ubistvo. Nesvesno zabeleženo i zatim, sledom događaja, rekonstruisano uvećanjem delova fotografija. Kada se rekonstruiše onda i nestaje. Istina je varljiva i najjasnije se otkriva u krupnom zrnu fotografije a opet bespovratno se gubi.
CiniÄno je Å¡to Hemingsu, na kraju, kada shvati da se desilo ubistvo i kada je pronasao leÅ¡, u studiju ostaje slika najkrupnijeg uvećanja, kojom niÅ¡ta ne moze dokazati, a najviÅ¡e sebi, da se dogodilo ono sto se dogodilo. Kada je otkrio ubistvo ono je jednostavno nestalo. Realnost nije neÅ¡to Å¡to je opipljivo i dokazivo.
Na kraju gledajući  partiju  tenisa pantomimiÄara i  let  nepostojeće loptice Hemings pristaje na igru, hvata je  i … Äuje je kako odskaÄe. Kod Kortasara objektiv fotografskog aparata ne samo da beleži, nego i menja stvarnost. A pitanje koje Kortasar stalno postavlja jeste ima li umetnost moć nad stvarnošću. Kortasarov junak nikada nije sa sigurnošću saznao da li je njegovo delo imalo ikakvog efekta već je ona užasna i mraÄna strana svakodnevnice razjapila svoje Äeljusti da i njega proguta.
[vsw id=“2Xz1utzILj4″ source=“youtube“ width=“500″ height=“419″ autoplay=“yes“]
Kod Antonionija, Dejvid Hemings sa izvesnošću saznaje da nije postigao niÅ¡ta i pred njim se ukazuje drugaÄija vizija fantazije ukljuÄene u svakodnevnicu.
Umetnost i život, realno i fantazija, sve je to jedno te isto i nijedno od to dvoje nema prednost, kažu nam i Kortesar i Antonioni. Danas, skoro trideset godina posle snimanja, na Äisto vizelnom planu,  „Uvećanje“  je pomalo simpatiÄno staromodno u prikazivanju swinging Londona. Uz muziku Herbija Henkoka vidimo Yardbirds-e, kao i onog tipa, Jimmy Page-a, koji će koju godinu kasnije stvoriti Zeppeline. Dejvid Hemings – prvi put na filmu pored Vanese Redgrejv.
Film je dobio Zlatnu palmu 67-me i zbog njega je ustanovljena nagrada žirija koja je otiÅ¡la filmu SaÅ¡e Petrovića  „SkupljaÄi perja“.
Posle serije filmova o dehumanizovanim modernim druÅ¡tvima poput „Avanture“,“Noći“, „PomraÄenja“, „Crvene pustinje“, Antonioni je dostigao svoj vrh „Uvećanjem“. Sledio je manje  viÅ¡e neuspeli pokuÅ¡aj kritike ameriÄkog druÅ¡tva Kota Zabriski i neÅ¡to viÅ¡e-manje uspeli film sa Džekom Nikolsonom „Profesija: Reporter“, sa onim Äarobnim kadrom kada kamera izlazi i ulazi kroz prozor sa reÅ¡etkama hotelske sobe.
Na tragu „Uvećanja“, Kopola je snimio jedan od svoja Äetiri najbolja filma  PrisluÅ¡kivanje“ a Brajan De Palma  „Blow out“ sa Džon Travoltom.
I na kraju….da li postoji i srpska verzija Dejvida Hemingsa? …
….Å¡eta li sa aparatom u ruci i da li je doÅ¡ao do zakljuÄka da u trci umetnosti i života niko nema prednost?
Boban Savković